آرشیو سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۲
سه شنبه بازار کتاب
۱۲

تازه های نشر

آیناز محمدی
ایرانیت، ملیت، قومیت

«ایرانیت، ملیت، قومیت» عنوان کتابی به قلم اصغرشیرازی استاد دانشگاه تهران و برلین و هومبولت آلمان است که انتشارات جهان کتاب چاپ اول آن را سال گذشته و چاپ دوم آن را اخیرا به بازار فرستاد. دکتر اصغر شیرازی که رساله دکترای خود را با موضوع «مراحل تکوینی عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی ایران» در دانشگاه برلین (1974) گذراند، در این کتاب طی پنج فصل از پیشینه های ایرانیت، ملیت و قومیت در دوران پیش مدرن آغاز می کند و در فصل دوم، ایران گرایی، ملت گرایی و قوم گرایی انقلاب مشروطیت و تاثیر آنها بر گسترش آگاهی های ملی، فصل سوم این کتاب گرایش های اقتدار طلبی، تمرکزگرایی، یکسان سازی قومی و درنتیجه تضعیف روند ملت گرایی موضوع فصل چهارم کتاب است. پاسخ موافق کودتا و استبداد رضاشاهی به دعوت این سه گرایش وسرکوب ظرفیت های ملت گرایی مطالبی هستند که در کنار اصلاحات مدرنیستی این دوره، محتوای اصلی واپسین فصل کتاب را تشکیل می دهد.

مقدمه ای فلسفی بر علم شناختی

«مقدمه ای فلسفی بر علم شناختی» اثر رم هره، فیلسوف بریتانیایی، با برگردان حسین شیخ رضایی و مجید داوودی بنی از سوی نشر نو منتشر شد. رم هره (متولد 1927) فیلسوف بریتانیایی درباره موضوعاتی چون فلسفه علم و فلسفه فیزیک، فلسفه روان شناسی، فلسفه علوم شناختی و فلسفه علم اجتماعی پژوهش و تدریس کرده است. حاصل کار او را نوعی نگاه بر ساخت گرایانه به علوم اجتماعی باید دانست. نگاهی که در آن روایت ها و گفتمان ها نقشی غیر قابل تردید در شکل دهی به فضای اجتماعی دارند. همین نگاه مبتنی بر زبان، روایت و گفتمان است که منظر هره به علوم شناختی را هم می سازد و اساس تمایز آن از نگاه دیگران می شود. این پژوهشگر در حوزه علوم شناختی و روان شناسی، چنان که در سرتاسر کتاب آمده، در پی بسط برنامه پژوهشی نظام مندی برای مطالعه انسان است. در این برنامه آنچه از اهمیت اصلی برخوردار است یکی آن است که روان شناسی و علوم شناختی را باید حوزه ای ترکیبی در نظر گرفت. به این معنا که در این رشته ها هم باید به دستور زبان مولکول بنیاد و دستاوردهای زیست شناسی و عصب شناسی پرداخت و هم به بصیرت های حاصل از فهم هرمنوتیکی گفتمان ها.

شتاب و بیگانگی

«شتاب و بیگانگی: به سوی نظریه ای انتقادی درباره زمان در جامعه مدرن متاخر» کتابی به قلم هارتموت رزا یکی از مدرسان و نظریه پردازان برجسته دانشگاه مالمو سوئد است که با برگردان حسن پورسفیر از سوی نشر آگه منتشر شد. کتاب شتاب و بیگانگی جستاری است درسه بخش درباره زندگی مدرن. نویسنده به دنبال طرح پرسش های تقریبا درست و اساسی از فلسفه اجتماعی و جامعه شناسی است تا بار دیگر به تجربیات اجتماعی افراد در جوامع مدرن متاخر مرتبط شوند و بعد این پرسش مهم را مطرح می کند که زندگی مطلوب چیست و چرا ما از چنین زندگی ای دوریم؟ هارتموت رزا در بخش نخست کتاب استدلال می کند که ساختارهای زمانی مدرن در مسیر بسیار خاص و از پیش تعیین شده ای دگرگون می شوند. قاعده و منطق نوعی فرآیند شتاب بر آنها حاکم است که به نحوی ناپیدا به مفهوم و اساس مدرنیته پیوند می خورد. در بخش دوم در پی اثبات این ادعاست که فهم و تحلیل انتقادی هنجارهای زمانی که پنهانی بر زندگی های ما حاکمند بالاترین اهمیت را نه تنها از زمان شروع نظریه انتقادی بلکه برای نسخه های معاصر رایج تر آن داراست. بنابراین رزا در بخش سوم کتاب(و مهم ترین بخش) می کوشد خطوط کلی مفهوم نظریه انتقادی شتاب اجتماعی را ترسیم کند که بیگانگی را به مثابه یک ابزار مفهومی اصلی به کار می گیرد و همچنین به دنبال بازتفسیر و احیای مفاهیم ایدئولوژی و نیازهای کاذب است.

پدیدارشناسی تجربه زیبایی شناختی

«پدیدارشناسی تجربه زیبایی شناختی:گزارش وملاحظات» اثری از میکل دوفرن، از مهم ترین شخصیت های پدیدارشناسی هنر، با برگردان فاطمه بنویدی است که نشر ورا منتشر کرد. پدیدارشناسی یکی از روش های تحلیل، تفسیر و تبیین هنر و آثار هنری است. این روش نخست به مثابه رویکرد یا روش عام فلسفی وعمدتا با آثار هوسرل ظهور یافت و پس از آن روش های پدیدارشناختی بتدریج در مطالعات هنری به کار گرفته شد. به این ترتیب شاکله پدیدارشناسی هنر شکل گرفت. میکل دوفرن در این کتاب به سه پرسش بنیادی می پردازد: تجربه زیبایی شناختی چه ویژگی هایی دارد؟ نسبت خیال زیبایی شناختی با تجربه زیبایی شناختی چگونه است؟ آیا زیبایی شناسی علم است؟ براین اساس کتاب به سه فصل تقسیم می شود؟ فصل اول درباره پدیدارشناسی ابژه زیبایی شناختی بحث می کند. عنوان فصل دوم پدیدار شناسی ادراک زیبایی شناختی است. دوفرن مراحل ادراک را به سه مرحله حضور، بازنمود و خیال، تامل و احساس تقسیم می کند. در این فصل آرای مرلو پونتی، سارتر، کانت و هایدگر و درخلال آن اندیشه های دو فرن مطرح شده است. فصل سوم به تاسیس علم زیبایی شناسی اختصاص دارد.

جامعه شناسی کاربردی

«جامعه شناسی کاربردی» شامل اصطلاحات، مباحث، ابزارهای تحلیل و تمرین ها، اثری است از استفان اف. استیل و جمی پرایس که دکتر حسن ملک و محمد حب وطن آن را به فارسی برگرداندند و انتشارات سمت آن را منتشر کرد. این کتاب در شانزده فصل به بررسی کوتاه طیفی از مباحث و مسائل جامعه شناختی می پردازد. نویسندگان معتقدند که این کتاب را طوری طراحی کرده اند که درواقع برای هر متنی از متون جامعه شناسی به عنوان منبع کمکی به کار آید. می توان آن را در دروس جامعه شناسی کاربردی، مسائل اجتماعی و دوره های مهارت آموزی در تمامی سطوح مورد استفاده قرار داد. شانزده فصل کتاب هر کدام به یک موضوع یا مفهوم مهم جامعه شناختی و نحوه کاربرد آن درزندگی شخصی و حرفه ای بویژه در محیط های شغلی، خانوادگی و محلی در اجتماعات شهری، اختصاص دارد. در هر فصل، نخست اصطلاحات و مفاهیم کلیدی جامعه شناسی مربوط به همان فصل معرفی و موضوع های اصلی مورد بحث به صورت خلاصه توضیح داده می شود.

رفتار درمانی

«رفتار درمانی: زمینه، مسائل و دورنما» عنوان کتابی است از حبیب الله قاسم زاده که ویراست سوم آن به تازگی از سوی نشر کتاب ارجمند به بازار آمد. این کتاب به صورت فصل هایی مجزا در زمینه های مختلف روان شناسی بالینی از قبیل مسائل کلی نظری، تاریخی و آموزشی شامل نظریه ها و مدل های شخصیت، مسائل مربوط به پژوهش ها، ارزیابی و تشخیص، درمان و رویکردهای اجتماعی بحث می کند. در این اثر مبانی مفهومی و تاریخی رفتار درمانی، مفهوم رفتار درمانی امروزین، مسائل مربوط به رفتار درمانی و سمت گیری های آینده به بهترین صورت بازنمایی شده است که به اعتقاد مترجمان جای چنین نگرشی به رفتاردرمانی در جامعه خالی بود. مترجمان کتاب در ویراست سوم مطالب مستند و همه جانبه ای را هم در متن اصلی و هم به صورت پیوست به چاپ های قبلی افزوده اند.