آرشیو پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۴
ایران زمین
۱۹
میراث فرهنگی

مرمت یخدان های تاریخی سبزوار

سبزوار - خبرنگار «ایران»/ مرمت و احیای 3 یخدان تاریخی در حاشیه کمربندی شهر سبزوار در خراسان رضوی با اعتبار اولیه 600 میلیون ریال شروع شد.

«محمودرضا سلیمانی»، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سبزوار با اشاره به اینکه یخچال های تاریخی این شهرستان که در حاشیه کمربندی شهر قرار دارد، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ادامه داد: مرمت یخدان ها از سال های گذشته دغدغه اعضای شورای اسلامی شهر و میراث فرهنگی بود که پس از مشخص شدن و تثبیت مالکیت، با مشارکت مالک خصوصی عملیات مرمت آنها شروع شد.

سلیمانی با بیان اینکه اعتبار اولیه برای نظم بخشی به کالبد بهم ریخته این بناها 3 میلیارد ریال است، خاطرنشان کرد: در پیکره یخدان ها شیارهایی وجود دارد که در مرحله نخست باید با تراش به سطح صاف برسد سپس با کمک استادان مرمت و معماری عملیات مرمت انجام شود.

وی با اشاره به عبور سالانه 20 میلیون زائر و مسافر از مسیر سبزوار، گفت: یخدان های تاریخی این شهر قابلیت تبدیل به بازارچه صنایع دستی و سنتی، فضای خدماتی و رستوران سنتی را دارد و تلاش می شود با پاکسازی یکی از یخدان ها گردشگران بتوانند در نوروز سال 97 از آن بازدید کنند.