آرشیو پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۴۰۲۳
روزنامه زنده است
۱۰
نظر

آنها که روزنامه نمی خرند چه می گویند؟

اگر آفتاب به صلات ظهر نرسیده پای یکی از یک هزار و 100 دکه تهران بایستید و منتظر بمانید تا خریداری از روزنامه ها را شکار کنید و از او بپرسید چرا روزنامه می خرد زمان زیادی را باید این پا و آن پا کنید. اما اگر بخواهید ببینید آنها که روزنامه نمی خرند چه می گویند و برای این کاری که انجام نمی دهند چه دلیلی دارند ساده تر به جواب می رسید. کافیست شماره های اتفاقی از طریق تلفن ثابت بگیرید و منتظر پاسخ آن سوی خط باشید. این کار را با مناطق مرکزی و شمال شهر تهران انجام دادیم. نتیجه شد یک جامعه آماری کوچک. البته بودند کسانی که روزنامه یا جریده ای کاغذی می خریدند. شماره هایی که با تلفن ثابت گرفتیم در محدوده تجریش، پاسداران، اقدسیه، دولت، ونک، آرژانتین و هفت تیر بود. بیشتر پیش شماره های 22 را شامل می شد و چندتایی هم 77 در میان آنها هست. پرسش ها این بود که آیا روزنامه یا نشریه کاغذی می خرند؟ دلیل خریدن یا نخریدن را هم جویا می شدیم. سن و شغل را هم می پرسیدیم. جالب است که همه آنها که روزنامه نمی خریدند چون شبکه های مجازی و اینترنتی را پاسخگوی مطالبات شان می دانستند، معتقد بودند که هر مطلبی را بخواهیم می توانیم سرچ (جست وجو) کنیم. به عبارت دیگر تا اتفاقی نیفتد و نیازی به دانستن موضوعی نباشد نمی خواستند چیزی بخوانند.

88000039

روزنامه نمی خریم

زن

28ساله

مسوول دفتر شرکت خدماتی تامین کننده

اگرمطلبی با موضوع حوادث باشد می خوانم اما الان همه چیز در تلگرام و اینستاگرام هست و مهم تر اینکه می توانیم سرچ (جست وجو) کنیم هر چیزی که دنبال آن هستیم.

88000045

روزنامه نمی خریم

زن - 35ساله

کارمند شرکت تولید قطعات خودرو

اخبار در اینستاگرام و تلگرام هست

77000074

روزنامه نمی خرم

زن - 55ساله

مدیردفتر یک شرکت

روزنامه ها به جز استرس و نگرانی چیز دیگری به ما نمی دهند.

44000046

روزنامه نمی خریم

زن

50ساله

خانه دار

روزنامه نمی خرم چون کیفیتش خوب نیست و مرکب به دست هایم می چسبد موقع خواندن. الان گاهی مجله می خرم. من اهل فضای مجازی هم نیستم و مثل فرزندانم تلگرام و اینستاگرام هم ندارم ولی از رادیو و تلویزیون پیگیری می کنم.

22000041

روزنامه نمی خریم

زن - 60 سال

بازنشسته دانشگاه

به جز کتاب چیزی نمی خریم.

22000032

روزنامه نمی خرم

مرد - 36 ساله

مدیر تالار عروسی

نیازی به خرید مطبوعات ندارم. ضرورتی هم ندارد که روزنامه بخرم.

55000071

روزنامه نمی خریم

مرد

36ساله

تولیدی

اینترنت هست اگر چیزی بخواهم از آنجا دنبال می کنم. همکارانم هم که اینجا کار می کنند آنها هم نمی خرند و اگر دنبال خبر خاصی باشند می روند جست وجو می کنند.

22000073

روزنامه نمی خریم

زن

بالای 50سال

خانه دار

قبلا مجله موفقیت را می خریدم. اما اتفاقاتی در زندگی ام افتاد که دیگر همه چیز را تغییر دادم. الان نه کتاب و نه هیچ مجله و روزنامه ای نمی خرم. اگر هم چیزی بخواهیم این سایت های اینترنتی هستند.

22000082

روزنامه نمی خریم

زن

50سال

فعال هنری

فقط مجله سیب سبز را می خرم آن هم برای کسب اطلاعات پزشکی و روش های جدید مربوط به درمان. تا اینترنت و شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای هست به سراغ مطبوعات نمی روم.

22000000

روزنامه می خرم

مرد - 76سال

کارمند دفتر مجتمع مسکونی

روزنامه ایران می خرم. مسائل سیاسی را از تلویزیون دنبال می کنم و معمولا خبرهای سیاسی را از این طریق دنبال می کنم. اما برای خبرهای اجتماعی که اغلب تلویزیون هم آنها را نمایش نمی دهد روزنامه می خرم. در مجتمع می بینم که برخی برای آگهی ها و نیازمندی ها روزنامه می خرند و برخی هم روزنامه آرمان و همشهری می خرند.

88000021

روزنامه نمی خریم ولی می خوانیم

زن- 40سال

مسوول دفتر شرکت دولتی

روزنامه ها و مجله هایی از طریق وزارتخانه برای مان ارسال می شود.

22000063

روزنامه نمی خرم

زن - 60 سال

خانه دار

اهل مطالعه نیستم که روزنامه و مجله بخرم. خبرها را از تلویزیون دنبال می کنم.