آرشیو پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۴۰
اقتصادی
۴

بر اساس آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور به یک تریلیون و 445 هزار میلیارد تومان رسید

حجم نقدینگی در پایان آذر امسال به 1445 هزار میلیارد تومان رسیده است تا حجم نقدینگی در دوره روحانی حدودا سه برابر شده باشد.

بانک مرکزی آمار و تحولات متغیرهای پولی و بانکی آذرماه امسال را منتشر کرد. براساس این آمارها، حجم نقدینگی در پایان آذر ماه با رشد 15/3 درصدی نسبت به اسفند ماه سال 95 و 22 درصد رشد نسبت به آذر ماه سال گذشته، به رقم 1445 هزار و 10 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، از این رقم، سهم شبه پول 1277 هزار و 570 میلیارد تومان و سهم پول 173 هزار و 440 میلیارد تومان است. در 12 ماه منتهی به آذر ماه 96 رشد شبه پول 23/4 درصد و رشد پول 12/6 درصد بوده است.

گفتنی است، یکی از انتقاداتی که همواره به حجم بالای نقدینگی وارد می شود، این است که این میزان به سمت تولید نرفته و تولیدکنندگان همواره از کمبود نقدینگی گلایه مند هستند. چنانچه چندی پیش سید امیر سیاح، کارشناس اقتصادی گفته بود: «وقتی از مسئولین دولتی سوال می شود چطور نقدینگی چند برابر شده اما به تولید وصل نشده است، جوابی ندارند.»

ضمن اینکه حمید رضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در اوایل بهمن ماه اعلام کرد 45 درصد نقدینگی کشور در رگ های اقتصاد نمی چرخد.

در حال حاضر شاهد حجم عظیمی از نقدینگی هستیم که بالا بودن میزان آن، نگرانی هایی درخصوص پیامدهایش (مانند تورم) ایجاد می کند، چنانچه طهماسب مظاهری، رئیس سابق بانک مرکزی، یکی از دلایل افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر را بالا بودن نقدینگی اعلام کرده بود.

لازم به ذکر است در مرداد ماه 92 که حسن روحانی بطور رسمی به عنوان رئیس جمهور ایران کار خود را شروع کرد، نقدینگی کشور رقمی در حدود 491 هزار میلیارد تومان بود. رقمی که تا آن زمان مورد انتقاد شدید خود رئیس جمهور و همفکران وی قرار داشت.

به عنوان نمونه، روحانی که قبل از آغاز ریاست جمهوری اش با انتقاد از افزایش نقدینگی در دولت قبل، می پرسید: «آیا نقدینگی را هم دشمن بالا برد؟» حالا در همان جایگاه قرار گرفته است.

با این وجود طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی (که مربوط به آذر ماه است) نقدینگی به رقم یک تریلیون و 445 هزار میلیارد تومان رسیده تا شاهد افزایش حدود سه برابری نقدینگی در زمان روحانی باشیم.