آرشیو پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۴
اقتصادی
۶

رشد سالانه نقدینگی کاهنده شد

در حالی که حجم نقدینگی در کشور از ابتدای امسال با رشد 15.3 درصدی در پایان آذر ماه به ثبت 14 تریلیون و 450هزار میلیارد ریال رسید، رشد سالانه آن رو به کاهش بوده و به 22 درصد رسیده است.

آخرین آمار از وضعیت نقدینگی در پایان آذر ماه حکایت از آن دارد که سهم شبه پول در حجم نقدینگی به عدد هزار و 734 میلیارد و 400 میلیون ریال و سهم شبه پول به 12 تریلیون و 715 هزار و 700 میلیارد ریال رسیده است.

بنابراین حجم پول در یکسال منتهی به آذر ماه امسال 12.6 درصد و از ابتدای امسال 6.4 درصد رشد داشته اما شبه پول در مقایسه با آذر پارسال 23.4 درصد و از ابتدای امسال 16.6درصد رشد کرد.

هر چند کارشناسان اقتصادی به رشد نقدینگی بویژه بخش شبه پول آن نقد دارند و معتقدند که این رویه سبب حبس بیشتر پول در نظام بانکی می شود در حالی که باید به سمت تولید و سرمایه گذاری هدایت شود اما نگاهی به میزان رشد نقدینگی نسبت به سال گذشته از کاهنده شدن این رشد حکایت دارد.

حجم نقدینگی در آذر ماه 95 نسبت به آذرماه سال قبل آن (94) برابر 28.1 درصد رشد داشت و از ابتدای پارسال طی 9 ماه برابر 16.5درصد رشد کرد؛ بنابراین میزان نقدینگی در مقایسه با همین مدت، سال گذشته رشد کمتری داشته است.

نکته قابل تامل اینکه از ابتدای آذر ماه بانک مرکزی تصمیم کمیته منتخب سران سه قوه برای ساماندهی سپرده گذاران موسسات غیرمجاز فرشتگان، افضل توس، البرز ایرانیان و وحدت آرمان را با اختصاص 115 هزار میلیارد ریال اعتبار کلید زد و انتظار می رفت با این کار، حجم نقدینگی رشد بالایی را تجربه کند.

همچنین هر چند در شهریور ماه امسال بخشنامه الزام رعایت نرخ های سود به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد و برخی کارشناسان بر این باور بودند که این کار سبب خروج سرمایه از بانک ها به سمت بازارهای موازی می شود اما آنگونه که آمارها نشان می دهد، همچنان رشد شبه پول گوی سبقت را از رشد پول در محاسبات نقدینگی ربوده است.