آرشیو پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۱
جهان
۶

مرکل صدراعظم آلمان ماند

پس از ماه ها بلاتکلیفی روز گذشته منابع خبری از تشکیل دولت ائتلافی با حضور احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان خبر دادند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی ARD آلمان از نتیجه بخش بودن نشست مقامات احزاب پیروز انتخابات پارلمانی آلمان در مذاکرات روز گذشته خبر داد و گفت با توافق مقامات این احزاب، مرکل برای بار دیگر به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شد.

سراپ گولر از سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی به ریاست آنگلا مرکل در حساب توییتری خود نوشت: دولت ائتلافی به ریاست مرکل تشکیل شد. بر این اساس پس از هفته ها مذاکره، سرانجام دو حزب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات به ریاست مارتین شولتز بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیدند. نشست سرنوشت ساز دیروز با حضور مقامات حزب و فراکسیون های پارلمانی برگزار شد. در همین حال برخی منابع خبری گفتند مذاکره کنندگان در مسائل اساسی و تقسیم وزارتخانه ها به توافق رسیده اند. با این حال گفته شد مذاکرات برای توافق بر سر جزئیات بیشتر، همچنان ادامه خواهد داشت.

بسیاری از مفسران، انتخابات اخیر پارلمانی آلمان را به زمین لرزه سیاسی تشبیه کردند، زیرا در آن حزب سوسیال دموکرات یکی از بدترین نتایج انتخاباتی تاریخ خود را کسب کرد. احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی ضعیف شدند، حزب لیبرال بار دیگر به مجلس راه یافت و مهم تر این که حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» با کسب بیش از 12 درصد آرا، برای نخستین بار وارد مجلس فدرال شد. در همین حال مارتین شولتز، رهبر حزب سوسیال دموکرات و نامزد مقام صدراعظمی آلمان گفته بود قصد دارد در چهار سال آینده نقش اپوزیسیون را داشته باشد و در تشکیل دولت آتی شرکت نمی کند. پس از آن مرکل گفت وگو با احزاب سبز و لیبرال را برای تشکیل دولت آغاز کرد اما شکست خورد. در نهایت به نظر می رسد بعد از رایزنی های بسیار مرکل و شولتز توانسته اند به توافق برسند. آنگلا مرکل، قبل از شروع این مذاکرات درباره نتیجه آن ابراز خوشبینی کرده و گفته بود: مذاکره کنندگان می خواهند سریع و فشرده کار کنند. مارتین شولتز، نیز گفته بود حزبش وارد مذاکرات مقدماتی با نتیجه باز می شود. وی وعده گفت وگوهای سازنده را داده وتاکید کرده است ما خطوط قرمزی را ترسیم نمی کنیم.