آرشیو پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۱
اقتصاد جهان
۸

کمک های زیرپوستی چین به ونزوئلا برای دور زدن تحریم ها

ونزوئلا تحریم های ایالات متحده را از طریق نفت در برابر وام با چین دور می زند.

توافق نفت در برابر وام بین پکن و کاراکاس از تاثیر تحریم های ایالات متحده بر اقتصاد ونزوئلا کاسته است. بر همین اساس، دیویس والپاس، معاون وزیر خزانه داری ایالات متحده می گوید: «چین بزرگ ترین وام دهنده ونزوئلاست و از این کشور حمایت می کند.» از آنجا که چین پرداخت های خود را بر اساس بشکه نفت انجام می دهد، تعیین میزان وامی که به ونزوئلا می دهد بر اساس دلار ایالات متحده مشکل است.

از چین دعوت شده است به انجمن کشورهای آمریکای لاتین و دریای کارائیب بپیوندد، درحالی که این غول آسیایی در حال حاضر در حال تدارک برنامه «یک کمربند، یک جاده» است که هدف آن نزدیکی کشورهای در حال توسعه به هم است. با وجود کمک های چین، ونزوئلا هنوز از نظر اقتصادی دچار مشکل است.

مشکلات اقتصادی ونزوئلا با کاهش تولید نفت همراه بوده است و مشتریان نفت این کشور به دنبال یافتن نفت از کشورهای دیگر هستند. به عنوان مثال کوبا اخیرا قراردادی با الجزیره برای افزایش مقدار واردات نفت خود از این کشور آفریقایی امضا کرده است.

ونزوئلا بزرگ ترین مخازن نفتی دنیا را در خود جای داده است، اما میزان تولید نفت این کشور در سال 2017 حدود 649 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی (IEA)، می گوید کاهش تولید نفت ونزوئلا سرعت گرفته و به عنوان بزرگ ترین کاهش نفت در سال 2017 مطرح شده است.