آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۴۳
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

حرکت چراغ خاموش وزارت نفت در پوشش شعار شفافیت دولت

ادعای وزیر نفت درباره ضرورت محرمانه بودن قراردادهای نفتی، اعتراض برخی نمایندگان مجلس را برانگیخت.

به گزارش «الف» بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته درباره قراردادهای نفتی گفت: ما نمی توانیم از قراردادهایی که نزدیک نهایی شدن هستند، نام ببریم. اعلام نام قراردادها مشکلاتی را از طرف برخی مخالفان خارجی و داخلی ایجاد خواهد کرد.

این اظهارات وزیر نفت واکنش هایی در بین نمایندگان مجلس داشته است.

محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس در واکنش به این سخنان گفت: وقتی وزیر نفت نمی خواهد از قراردادهای نفتی حرف بزند ما را به شک و تردید وامی دارد که پشت پرده این قراردادها چه خبر است. مردم و نمایندگان نامحرم نیستند. وقتی رئیس جمهور می گوید باید نورافکن روی ما باشد و باید همه ما را مشاهده کنند، چرا قراردادهای مهم نفتی را مخفی می کنند؟

وی افزود: آقایان خود اعتراف می کنند که در حال بستن قراردادهایی هستند که صدایش را درنمی آورند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز با بیان اینکه اظهارات وزیر نفت نادرست است، گفت: سوال این است که اگر قراردادهای نفتی مشکلی ندارند، پس چرا آنها را علنی نمی کنند. حتما قراردادها مشکلی دارند که آقایان می خواهند این قراردادها دور از چشم مردم و نمایندگان آنها باشد.

حاجی دلیگانی با تاکید بر اینکه مجلس باید نسبت به این اظهارات وزیر نفت واکنش نشان دهد، افزود: قطعا ما در مجلس از وزیر نفت در این زمینه سوال خواهیم کرد و وی باید توضیح قانع کننده ای برای نمایندگان مجلس داشته باشد.

علی گلمرادی نماینده ماهشهر و امیدیه نیز معتقد است کمیسیون انرژی مجلس باید از وزیر توضیح بخواهد.

وی افزود: اگر قراردادهای وزارت نفت شفاف و دربرگیرنده منافع ملی است، نباید نگران باشیم تا مردم از محتوای آن مطلع شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مجلس وظیفه دارد در راستای حفظ حقوق ملت نظارت جامعی بر قراردادهای بین المللی از جمله قرارداد وزارت نفت داشته باشد. قطعا ما بعد از بررسی لایحه بودجه در کمیسیون انرژی این اظهارات وزیر نفت را بررسی و پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: اگر مدعی هستیم که برنامه های ما در راستای منافع ملی است چرا باید نگران اطلاع مردم از قراردادها باشیم.