|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان96/11/24: داوري كودكانه، ارقام پنهان و سردرگمي در ساختار و محتوا
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21980
پنجشنبه بيست و پنجم مرداد ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21843 24/11/96 > صفحه 3 (اخبار كشور) > متن
 
      


داوري كودكانه، ارقام پنهان و سردرگمي در ساختار و محتوا
سي و ششمين جشنواره فيلم فجر – بخش آخر

نويسنده: سعيد مستغاثي

سي و ششمين جشنواره فيلم فجر اگرچه نسبت به چند دوره گذشته، از بعضي جهات مانند سينماي دفاع مقدس و بازنمايي ماجراهاي واقعي از چند دوره گذشته اين جشنواره جلوتر بود و همچنين سعي کرده بود از برخي آسيب هاي محتوايي يک دهه اخير جشنواره فيلم فجر همچون محور قرار دادن موضوعاتي مانند خيانت و مهاجرت و بعضي بحران هاي محدود اجتماعي به عنوان معضلي فراگير و همچنين پايان هاي تلخ و نا اميدکننده بگريزد (که در مواردي هم کاملا ناموفق مانده بود) اما در زمينه ساختاري و البته محتوا و درون مايه کلي جشنواره همچنان سردرگم و بلاتکليف و غيراستاندارد يا بهتر بگوييم عقب افتاده عمل کرد.
    هنوز تعداد بسياري از فيلم هاي منتخب در بخش مسابقه اصلي از کمترين ساختار استاندارد سينمايي بي بهره بودند، هنوز درون مايه اصلي جشنواره روشن نيست و فيلم هاي متعددي برخلاف عنوان آن يعني «فجر انقلاب اسلامي» در بخش مسابقه پذيرفته شده و بعضا جايزه هم مي گيرند! هنوز داوري اش، ملغمه اي از مراسم اسکار و جشنواره هايي همچون کن و برلين و ونيز است! هنوز سليقه هاي عجيب و غريب خارج از اهداف و اساس و عنوان جشنواره در آن تعيين تکليف مي کنند، و هنوز اعضاي هيئت داوري برخلاف ساير جشنواره ها و مراسم معتبر سينمايي در جهان از چهره هاي فعال و شاخص تهي است. به اين معنا که معمولا در جشنواره هاي معتبر جهاني، افرادي براي هيئت داوري انتخاب مي شوند که يا در سال هاي اخير در مراسم يا جشنواره هاي سينمايي به موفقيتي نائل شده و يا در يکي دو سال اخير، کار شاخصي انجام داده و اثر معتبري توليد کرده باشد. حتي يکي از شرايط عضويت در آکادمي اسکار نيز دارا بودن اثر درخشان و شاخص در 3 سال آخر کاري هنرمند است. اما در ميان اعضاي هيئت داوري امسال جشنواره فيلم فجر بعضا فيلمسازاني حضور داشتند که 8 سال از آخرين اثرشان مي گذرد، آن هم اثري که کمترين شباهت را به يک فيلم داشت! فيلمسازاني بودند که حتي با بودجه هاي ميلياردي هم پس از چند سال نتوانسته اند اثري قابل قبول را براي پخش به تلويزيون ارائه کنند، تهيه کننده اي در اين هيئت داوري شرکت داشت که 9 سال است هيچ اثري تهيه نکرده و آخرين اثرش نيز در سينماي ايران محلي از اعراب نيافت، همچنين بازيگري که در سال هاي اخير از يک هنرپيشه معمولي فراتر نرفته است!
    به جز اينها امسال با ترکيب فيلم هاي کوتاه و بلند داستاني با يک انيميشن و دو فيلم مستند، در واقع يکي از عجايب جشنواره هايي از اين دست به ثبت رسيد! مسئله اي که حتي صداي همان هيئت داوران را نيز درآورد! اما قضاوت و داوري هيئت ياد شده و استدلالات آنها براي علت اين گونه داوري نيز با همان عملکرد عجيب و غريب ستاد جشنواره در يک کاسه کردن همه فيلم هاي کوتاه و بلند و انيميشن و مستند سازگار بود.
    در نتايج و آراء اين هيئت داوري بعضا فيلم هايي مانند «لاتاري» علي رغم قوت هاي بسيار در ساختار و عناصر و عوامل فني (به نظر بسياري از کارشناسان از جمله خود اعضاي همان هيئت داوري)، اساسا در هيچ رشته اي حتي نامزد دريافت جايزه نشدند! استدلال بسيار عجيب يکي از داوران اين بود که درون مايه فيلم آزارشان داده و به ذائقه شان خوش نيامده است! تم و درون مايه اي که اساسا ملاک و معيارش بايستي در هيئت انتخاب يا توسط ستاد و دبير جشنواره مد نظر قرار گيرد نه هيئت داوري که بيشتر بايستي در چگونگي به تصوير درآوردن درون مايه ياد شده دقت کرده و نقش هر يک از عوامل در اين مسير را ارزيابي نمايد! اما متاسفانه يکي از همين داوران گفت ابتدا مانند يک کودک فيلم را تماشا مي کرده و اگر فيلم به دلش مي نشسته، آنگاه به سراغ ارزيابي ديگر عوامل و عناصر آن مي رفته اند! و اين گونه بوده که فيلم «لاتاري» به دلشان ننشسته چرا که به نظر وي عامل قاچاق دختران ايراني را نه در باندهاي مافيايي شيوخ دبي و امارات بلکه در داخل کشور بايستي جست وجو کرد! او علنا اظهار کرد که بازي هادي حجازي فر يا فيلمبرداري هادي بهروز در فيلم «لاتاري» قابليت هاي نامزدي را داشته اما چون درون مايه فيلم را دوست نداشته اند، از خير آنها نيز گذشته اند!
    عضو ديگر هيئت داوري اظهار داشت که با مسئله انتقام و درون مايه خشونت (يعني همان درون مايه اي که تاييد يا ردش در حيطه وظائف هيئت انتخاب و مديريت جشنواره است) در فيلم «لاتاري» مخالف بوده! وي ادامه داد که به نظر او نبايستي شخصيت اصلي فيلم دست به انتقام يعني دفاع از ناموس و حيثيت وطنش در مقابل تجاوز بيگانه مي زده بلکه بايستي با مذاکره و تعامل و... آن را حل مي کرده است! وقتي از نظر ايشان دفاع در مقابل تجارت و قاچاق دختران ايراني، خشونت و آزاردهنده محسوب مي شود، شايد دفاع از مرزهاي ايران در برابر تجاوز صدام و همين امروز دفاع در مقابل داعش نيز خشونت به حساب آمده و بهتر بوده و هست که با جانوراني مانند صدام و داعش نيز وارد تعامل و مذاکره شده و مي شديم!
    با چنين استدلال کودکانه، در واقع ديگر عوامل فني و هنري فيلم «لاتاري» نيز از ارزيابي داوران به دور ماندند! به گونه اي که شبهه تحريم فيلم از سوي جشنواره مانند آنچه سال گذشته براي «ماجراي نيمروز» اتفاق افتاد و در لحظات آخر توسط رئيس سازمان سينمايي رفع و رجوع شد نيز قوت گرفت. طبق اين نوع قضاوت و داوري هيچ گاه نبايد در مراسم اسکار فيلم هايي مانند «سوپرمن» و «ترميناتور» و «ماتريکس» وجود مي داشتند که تنها قابليت ارزيابي در رشته هاي تکنيکي مانند صدا و طراحي صحنه و جلوه هاي ويژه داشته و در ديگر رشته هاي اصلي مثل فيلمنامه و بازيگري و کارگرداني و... اساسا نامزد دريافت جايزه نمي شوند و با اين نوع قضاوت و داوري تنها همان 9 يا 10 فيلم نامزد اسکار بهترين فيلم يا کارگرداني و يا فيلمنامه که از نظر مجموعه داوران اسکار، پسنديده شده يا به دل نشسته بودند بايد در هر23 رشته ديگر هم کانديدا مي شدند!
    اما در زمره همين آراء، بازيگري مانند جمشيد هاشم پور در فيلم «دارکوب» نامزد دريافت جايزه شده و سيمرغ بلورين را نيز از آن خود کرد که درواقع کمتر از سه دقيقه تنها يک بازي معمولي انجام داده بود و آنچه هيئت داوري به عنوان دليل گزينش وي ذکر کرد، بيشتر به دليل گريم و چهره پردازي، همچنين دکوپاژ کارگردان و زاويه و اندازه نماي دوربين حاصل شده بود. يا بازيگري همچون پژمان جمشيدي به دليل تلاش و سختي هايي که در طول فعاليت چند ساله اش کشيده بود، از نظر هيئت داوران نامزد سيمرغ شد و نه قوت بازي اش در فيلم سوء تفاهم!
    در همين داوري، دليل دريافت جايزه بهترين فيلمنامه توسط اثري بسيار ضعيف و شعاري به نام «کاميون» که نامزد دريافت 6-7 جايزه شده بود، از سوي يکي از داوران اين گونه ذکر شد که کامبوزيا پرتوي هرچه بنويسد و هرچه بسازد، از نظر وي عالي است!! يعني جايزه وي هيچ ربطي به قوت فيلمنامه فيلم «کاميون» نداشته است! اين درحالي است که فيلمنامه «به وقت شام» به عنوان يکي از معدود فيلمنامه هاي قصه گوي قوي اين دوره از جشنواره اساساً حتي نامزد دريافت جايزه هم نشد! چراکه داور محترم اظهار کرد نفهميده سرنوشت افرادي که در انتهاي فيلم ياد شده با چتر نجات از هواپيما به پايين آمدند، چه شد! حتما از نظر اين داور، فيلم «مهاجر» ساخته ديگر حاتمي کيا نيز لايق دريافت جايزه نبود، چون سرنوشت مهاجر و آن پلاک ها که به گردنش آويخته بودند هم روشن نشد! اين داور حتي متوجه نشده بود که چرا کاپيتان علي در آخر فيلم «به وقت شام» با عمليات استشهادي هواپيما را منفجر کرد و اين شهادت طلبي را خودکشي خواند! آيا به همين دليل فيلمبرداري درخشان فيلم «به وقت شام» از نظر هيئت داوران دور ماند؟!!
    از طرف ديگر جايزه سيمرغ مردمي نيز در يک فضاي شبهه ناک اعطاء شد و در حالي که جو سالن به دليل سخنان ابراهيم حاتمي کيا به نفع وي سمت و سو گرفته بود، منوچهر شاهسواري برروي صحنه با لحني پدرانه که گويي مي خواهد از کودک رنجيده خاطرش دلجويي کند، پس از تکه پراني به حاتمي کيا، بدون هيچ توضيحي کارگردان و تهيه کننده فيلم «مغزهاي کوچک زنگ زده» را با اسم کوچک فراخواند و سيمرغ بلورين مردمي را به آنها داد! اين در حالي است که سال هاي گذشته معمولا به طور دقيق درصد آراء مردمي براي هر يک از 5 فيلم حائز اکثريت شده، قرائت شده و بعد سيمرغ به فيلمي تعلق مي گرفت که درصد بيشتري از آراء را کسب کرده بود و حتي در يکي دو دوره وقتي ميزان درصد آراء دو فيلم به هم نزديک بود، هر دو فيلم برنده سيمرغ بلورين جايزه مردمي معرفي شدند، مثل اتفاقي که در جشنواره بيست و پنجم فيلم فجر براي دو فيلم «اخراجي ها» و «سنتوري» افتاد. اما در جشنواره امسال هيچ درصدي خوانده نشد! اين درحالي است که گويا براي فيلم سخيف و ضعيف «مغزهاي کوچک زنگ زده» توهم جايزه هاي متعددي بوجود آورده بودند، چنان که وقتي هومن سيدي براي دريافت جايزه به روي سن رفت، به طعنه گفت: فکر کردم سالن را اشتباهي آمدم و مراسم در سالن بغلي اجرا مي شود!
    در همه جشنواره هاي دنيا سليقه تاثير دارد و اين حرف هم شايد درست باشد که اگر 7 نفر ديگر داور جشنواره بودند، اتفاق ديگري مي افتاد. ولي متاسفانه در داوري جشنواره سي و ششم فيلم فجر سليقه هم حاکم نبود، بلکه بي تخصصي و کم سوادي حرف اول را مي زد. انتخاب مابين فيلم «سرگيجه» آلفرد هيچکاک و «دليجان» جان فورد سليقه است ولي اگر چنين انتخابي بين «سرگيجه» و مثلا فيلم «عنتر و منتر» صورت بگيرد، ديگر سليقه مطرح نيست، بلکه قضيه بي سوادي است.
    داوري کودکانه، ارقام پنهان و سردرگمي در ساختار و محتوا / سي و ششمين جشنواره فيلم فجر – بخش آخر
    


 روزنامه كيهان، شماره 21843 به تاريخ 24/11/96، صفحه 3 (اخبار كشور)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 19 بار
    



آثار ديگري از "سعيد مستغاثي"

  تيرخلاص به يك جشنواره سفارشي / به بهانه هفتادمين جشنواره فيلم كن
سعيد مستغاثي، كيهان 3/3/97
مشاهده متن    
  جشنواره اي كه هنوز تكليفش با خودش روشن نيست! / به بهانه سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر
سعيد مستغاثي، كيهان 10/2/97
مشاهده متن    
  مردي كه دليران تنگستان را بر صفحه تلويزيون برد / به ياد سازنده مجموعه تلويزيوني «دليران تنگستان»
سعيد مستغاثي، كيهان 21/12/96
مشاهده متن    
  اسكار انتقام و جنگ اعطا شد! / به بهانه نودمين مراسم اسكار
سعيد مستغاثي، كيهان 14/12/96
مشاهده متن    
  جلوتر از سال هاي اخير، عقب تر از مردم / سي و ششمين جشنواره فيلم فجر – ۶
سعيد مستغاثي، كيهان 21/11/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه شكوفه
متن مطالب شماره 48، مرداد 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است