آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۷
فن آوری
۸
قاب فناوری

بارکدها جایگزین دارو می شوند

میترا جلیلی

دنیای فناوری به عرصه داروها نیز وارد شده است و تحقیقات جدید دانشگاه کپنهاگن برترین دانشگاه دانمارک نشان می دهد که در آینده ای نه چندان دور بیماران می توانند به جای قرص های معمول، بارکدهای QR را براحتی قورت بدهند.

طبق گفته این محققان، به این ترتیب بیماران می توانند قبل از خوردن دارو، آن را اسکن کنند. محققان جوهر حاوی دارو را روی ماده خوراکی به شکل بارکد QR پرینت می کنند و درواقع داروها شخصی سازی می شوند یعنی بنا به نیاز هر بیمار بارکدهای QRمربوط به وی تهیه می شود که دوز دارو کاملا متناسب با وضعیت بیمار است و همه اطلاعات روی همان قرص که به شکل یک بارکد است ذخیره می شود. به این ترتیب احتمال خوردن داروی اشتباه با دوز نامناسب نیز برای بیماران کمتر می شود. همچنین با توجه به شخصی سازی داروها از تولید انبوه و فساد احتمالی آنها نیز ممانعت می شود که نقش مهمی در اقتصاد و بهداشت دارد.

با کمک این بارکد همچنین می توان چند دارو را با یکدیگر ترکیب کرد(به شرط نداشتن تداخل دارویی) و بیمار دیگر مجبور به خوردن چند عدد قرص به طور جداگانه نخواهد شد. یکی دیگر از مزایای این بارکد این است که با داروهای تقلبی نیز برخورد می شود چرا که تنها با تاباندن یک نور فلوئورسنت به این بارکدها براحتی می توان متوجه تقلبی یا اصل بودن دارو شد.

دوز داروی مورد استفاده در این بارکدها نیز براحتی قابل تشخیص است چرا که هر بارکد در طیف های مختلف رنگی تولید می شود که این رنگ ها با دوز دارو نسبت مستقیم دارند. اگر بیمار نیاز به اطلاعات بیشتری درباره داروی خود داشته باشد هم می تواند گوشی خود را به صورت مستقیم مقابل این بارکد بگیرد تا اطلاعات مربوط به دوز دارو، ساختار دارو، دستور استفاده، احتمال حساسیت و... روی صفحه گوشی نقش ببندد. همچنین کاربر می تواند با استفاده از این اطلاعات به طور مستقیم وارد وب سایت مربوطه شود.