آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۴۳
اقتصادی
۴

کوتاه اقتصادی

* طبق آخرین اخبار از سازمان هدفمندسازی یارانه ها؛ یارانه نقدی بهمن 96 از بامداد روز جمعه 96/11/27 قابل برداشت خواهد بود. مبلغ یارانه بهمن نیز همانند ماه ها و سال های گذشته به ازاء هر نفر 45500 تومان خواهد بود که به محض واریز، قابل برداشت است.

* بر اساس ارزیابی صورت گرفته از ابتدای سال آبی (ابتدای مهرماه) تا 18 بهمن ماه حجم ذخیره آب 177 سد بزرگ موجود در 6 حوضه آبریز دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ارومیه، فلات مرکزی، هامون و سرخس 20/27 میلیارد مترمکعب است. هم اکنون 41 درصد مخازن سدهای یاد شده پر است و ورودی به آن ها نیز 34 درصد، خروجی آن ها 11 درصد و حجم آب ذخیره شده در مخازن 15 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از میان 177 سد بزرگ موجود در این 6 حوضه آبریز 95 سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده رود، ساوه و ملاصدرا همچنان کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند. در حال حاضر حجم ذخیره کنونی آب درسدهای پنجگانه استان تهران (لار، طالقان، امیرکبیر، لتیان و ماملو) 558 میلیون مترمکعب بوده و 30 درصد حجم این سدها نیز پر است. بررسی این اعداد و ارقام حکایت از کاهش چهار درصدی حجم مخازن سدهای پنجگانه استان تهران نسبت مدت مشابه سال گذشته دارد.

* مجری طرح گندم گفت: با جایگزینی گندم و سیب زمینی به جای برنج که در تولید آنها مزیت نسبی داریم، می توانیم مصرف این محصول آب بر را در کشور کاهش دهیم و نقش موثری در کاهش مصرف منابع آبی کشور داشته باشیم. اسماعیل اسفندیاری پور در گفت وگو با تسنیم، با بیان اینکه در زمینه تولید برنج درکشورمان مزیت نداریم، اظهار کرد: در گذشته نوع غذای مناطق مختلف کشور با توجه به اکوسیستم همان منطقه تعیین می شد و آبگوشت غذای اصلی ایرانی ها بود. وی افزود: در حال حاضر نیز در تولید گندم دروم مزیت داریم و از آن می توانیم برای تولید ماکارونی استفاده کنیم و همچنین در تولید سیب زمینی مزیت نسبی داریم و چهار فصل می توانیم تولید کنیم و با جایگزینی این دو به جای برنج، مصرف آن را در کشور کاهش دهیم.