آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۴۳
ورزشی
۹

اعلام چگونگی کسب سهمیه المپیک توکیو برای وزنه برداران

با اعلام دبیر فدراسیون وزنه برداری نحوه کسب سهمیه المپیک 2020 تغییر کرده است.

در حالی که در دوره های گذشته سهمیه المپیک در رشته وزنه برداری به صورت تیمی به کشورها اعطا می شد، در این دوره فدراسیون جهانی وزنه برداری برای مبارزه با دوپینگ تصمیم جدیدی گرفته است.

برای المپیک 2020 هر وزنه برداری باید هر سال در 2 مسابقه بین المللی شرکت کند تا در صورت کسب امتیازات لازم سهمیه حضور در المپیک توکیو را به دست آورد. محسن بیرانوند، دبیر فدراسیون وزنه برداری در توضیح این ماجرا می گوید: «این تصمیم فدراسیون جهانی در جهت مبارزه با دوپینگ است. پیش از این برخی کشورها برای برخی از وزنه برداران خود برنامه های ویژه غذایی و آماده سازی در نظر می گرفتند و آن وزنه بردار در هیچ مسابقه رسمی تا قبل از المپیک شرکت نمی کرد؛ اما در المپیک روی سکو می رفت. این موضوع نشان می داد که از مواد نیروزا استفاده شده و فدراسیون جهانی وزنه برداری برای مبارزه با دوپینگ که اخیرا در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته، تصمیم دارد سهمیه المپیک را از حالت تیمی به صورت انفرادی در بیاورد.»

قبل از این امتیازاتی که یک تیم در 2 دوره آخر مسابقات جهانی وزنه برداری می گرفت، تعداد سهمیه های آن کشور را مشخص می کرد. در این سیستم کشورها این اختیار را داشتند که بر اساس تعداد سهمیه ها هر وزنه برداری که مدنظرشان بود را به المپیک اعزام می کردند.

در سیستم جدید وزنه برداران مدعی هم باید حضور فعال در مسابقات قاره ای و جهانی داشته باشند تا مجوز حضور در المپیک را بگیرند. باید دید در سیستم جدید فدراسیون جهانی هر کشور می تواند چند سهمیه به دست آورد، در حالی که پیش از این سقف هر کشور برای تعداد ورزشکاران در المپیک 6 وزنه بردار بود. البته شنیده می شود قرار است از المپیک 2020 اوزان وزنه برداری هم محدود شود که این موضوع هنوز قطعی نشده است.