|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق96/11/24: كيو كيو، بنگ بنگ
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3309
پنج شنبه 15 آذر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3085 24/11/96 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


كيو كيو، بنگ بنگ
نقدي بر فيلم «مغزهاي كوچك زنگ زده»

نويسنده: علي فرهمند


    دعواي اصلي من با فيلم متوسط «هومن سيدي» استثنائا در بررسي مشکلات و معضلات آنچه به تصوير درآمده خلاصه نمي شود؛ ضمن آنکه فيلم از اين حيث، ايرادات اندکي دارد و قابل چشم پوشي اما دقيقا برعکس، چيزهايي هست که بايد به تصويربرداري راه مي داده، اما در طول فيلم به چشم نمي خورد و ازاين رو فيلم کمي ناقص به نظر مي رسد. بحث را با يک سوال آغاز مي کنم: آيا تمايلي به تماشاي چندباره اين فيلم داريد؟ اگر نه که احتمالا انتظارتان از «سينما» فراتر از سطح فيلم بوده و کليشه کاستنِ سطح انتظار تا حد «سينماي ايران» را خلط مبحثي بيش نمي دانيد. مشکل «مغزهاي کوچک زنگ زده» - مانند اندک فيلم هاي سينماي ايران که سروشکل درستي دارند، اما يکبارمصرف به نظر مي رسند- ژورناليستي بودن آن است؛ يعني بيش از آنکه متن فيلم به «بيان» موقعيت و فضا پهلو بزند، «ترسيم وضعيت» مي کند؛ خبري است و جنجالي؛ حاشيه است تا متن و به بيان دقيق تر، احساسات تماشاگر را تحت تاثير قرار نمي دهد؛ صرفا «باحال» است و در بهترين حالت، خوش ساخت و جذاب، اما آيا واقعا هنر است؟ «مغزهاي کوچک...» - چونان که از نامش برمي آيد- به بلوغ سينمايي نرسيده و رسانه اي است، با يک بغل حرف و حرف. فيلم بيش از آنکه حواسش به تصاوير باشد، شديدا پرگو است و به جاي تمرکز بر يکي از اين حرف ها، شيفته «حرف تو حرف» آوردن است؛ از يک موقعيت به ديگري مي پرد و حق تفکر و ته نشينيِ در لحظه را از تماشاگرش سلب مي کند و ميان رخدادهاي گوناگون، لحظه اي تنفس وجود ندارد. نفس گير است، اما به چه قيمت؟ تنها به قيمت «باحال» بودن! -که جز بار ژورناليستي و ارضاي در لحظه تماشاگر، هيچ چيزي را به همراه ندارد و خشونت بي حدومرز فيلم و بدگويي ها و هوارها و دغدغه هاي مختلف، متضاد يا مشترک شخصيت ها در تشديد سرعت وقوع رخدادها بسيار موثر بوده است. ازاين رو فکر مي کنم ريتم فيلم تا حدي، تندتر از نياز مخاطب در جهت شناخت، درک و همذات پنداري با کاراکترهاست. مثال: «شاهين» (نويد محمدزاده) -طبق گفته خود در انتهاي فيلم- فردي خانواده دوست بوده و حالا که متوجه سرراهي بودن خود شده، همه تمايلات شخصيتي اش را يکجا - در قالب يک مونولوگ- بيرون مي ريزد. خب! به نظرتان مقوله شخصيت پردازي از طريق توضيح درونيات - آن هم از زبان خود کاراکتر- امکان پذير است؟ فيلم ساز بايد حداقل در يک صحنه ويژگي مهم شخصيتي «شاهين» را به تصوير مي کشيد و اين همان لحظه اي درنگ است که فيلم از داشتن چنين صحنه هايي رنج مي برد. اصلا چرا به چنين صحنه هايي نياز است؟ برگرديم به علاقه مندي «شاهين» به خانواده: وقتي «شکور» و برادر کوچک تر از سوي نيروي پليس دستگير مي شوند، اما «شاهين» آزاد و آسوده به خانه بازمي گردد، مادر از حضور او - و نبود پسران واقعي اش- رنجور است. تماشاگر بايد دليل اين رنجوري را پيش از واقعه دستگيري مي دانست تا وقتي قضيه سرراهي بودن را از زبان «شکور» مي شنيد، به سرعت با «شاهين» همذات پنداري مي کرد. مثالي ديگر: مي شد يکي از جذاب ترين کاراکترهاي فيلم، پدر خانواده باشد که در مقابل عصيان همسر و فرزندان، هيچ اقدامي انجام نمي دهد و گويي علاقه اي به خانواده اش ندارد، اما همين فرد به دختر بي نوايش - ناگهان- ياري مي رساند يا هنگام مرگ همسرش، بر بالين او اشک مي ريزد. تمام اين اقدامات، غيرقابل درک است، چون ما اصلا اين پدر را نمي شناسيم و نه انفعال ابتدايي اش را درک مي کنيم و نه بروز احساسات پدر/ همسرانه اش را. اين مشکل گريبان تمام اعضاي خانواده فيلم را گرفته و تمامي آنها تيپ هايي هستند از آدم هاي عصيانگر که از فقر به تنگ آمده اند. ضمن اينکه هنوز نمي فهمم چرا بايد تمام افراد اين محل، عصيانگر باشند! تنها به خاطر فقر؟ اينکه خيلي کاريکاتوري است و زرد؛ خيلي «ابد و يک روز» بازي است و البته که مونولوگ چنددقيقه اي «نويد محمدزاده» هم يادآور آن فيلم کذايي. هرچند که نمي توان اهميت کيفيت تصاوير را - از عمق ميدان ها تا قاب هايي که ترسيم موقعيت مي کند- از ياد برد. فيلم درست ساخته شده و - در لحظه- حال تماشاگر را دگرگون مي کند، اما اين فقط چند لحظه بيشتر طول نخواهد کشيد و آنچه بعد در ذهن مي ماند - و ممکن است مدام به آن فکر کنيم- خشونت هاي زياد از حد است و اين يعني فيلم چيزي جز هيجان را به همراه نداشته. همين عدم پرداخت به شخصيت ها، درباره فضا و موقعيت نيز صدق مي کند؛ مثلا پس از پايان رخدادها و فرار خواهر، مرگ مادر و آزادي برادر کوچک تر، فيلم تمرکزي بر خانه – به عنوان مرکز ثقل رخدادها- ندارد و فروپاشي خانه خيلي بي معني است و شبيه به «جمع کردن» فيلم شده به جاي به سرانجام رساندن؛ بنابراين «مغزهاي کوچک زنگ زده» يک فيلم «ژورناليستي» متوسط است و با وجه رسانه اي سينما سروکار دارد، نه وجه هنري/ صنعتي اش که به نظرم رويکرد جالبي نيست.
    کيو کيو، بنگ بنگ / نقدي بر فيلم «مغزهاي کوچک زنگ زده»
    


 روزنامه شرق، شماره 3085 به تاريخ 24/11/96، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 94 بار
    



آثار ديگري از "علي فرهمند"

  تصوير او، در ذهن من...
علي فرهمند، اعتماد 22/6/97
مشاهده متن    
  معلولِ معلوليت / نقدي بر فيلم «هزارپا» به كارگرداني ابوالحسن داوودي
علي فرهمند، شرق 25/5/97
مشاهده متن    
  «من سرايي» مي كنم، پس هستم ...! / نقدي بر فيلم «خوك» به كارگرداني ماني حقيقي
علي فرهمند *، شرق 4/5/97
مشاهده متن    
  نوشدارو بعد از مرگ «سهراب» / به مناسبت برگزاري هفته بزرگداشت «سهراب شهيدثالث» در«هنر و تجربه»
علي فرهمند، شرق 26/4/97
مشاهده متن    
  ماهي از پاشوره بيرون اُفتاده / نقدي بر فيلم «عصباني نيستم»
علي فرهمند، شرق 6/3/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه محيط زيست جانوري
متن مطالب شماره 3 (پياپي 1003)، پاييز 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است