|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق 96/11/24: حلواي فجر
magiran.com  > روزنامه شرق  >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3266
شنبه 21 مهر 1397



خدمات سايت




 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 3085 24/11/96 > صفحه 10 (هنر) > متن
 
      


حلواي فجر
نقدي بر جشنواره فيلم فجر

نويسنده: مجيد موثقي


    پايان «جشنواره فيلم فجر» با آغاز نکته هاي تحليلي و انتقادي زيادي همراه شد! امسال جشنواره با رويکرد جديدي يکي از بخش هاي مهم و کليدي خود به نام «هنروتجربه» را از جدول برنامه هايش حذف کرد! مشخص نيست که اين تصميم عجولانه بر اساس چه معيارهايي صورت گرفته است، جز آنکه حضور «فيلم سازان پيشرو و مستقل» را کم رنگ تر کند! درواقع طلوعِ «سي وششمين جشنواره فيلم فجر» با غروب و فراموشي نسل فيلم سازان نويي همراه شد که با چنگ و دندان براي روشن نگاه داشتن چراغ سينماي ايران فيلم هاي جديدي ساختند و چشم انتظار نمايش آثارشان در جشنواره بودند و در انتها به سادگي از گردونه رقابت کنار گذاشته شدند و اين بار نيز «حلواي فجر» به کام چهره هاي تکراري شيرين شد! اينجاست که تفاوت جشنواره فجر ما نسبت به ديگران کاملا بارز و آشکار است! علت ممتازشدن جشنواره هاي بزرگ سينمايي مانند «کن، ونيز، برلين و لوکارنو» در بهادادن بيشتر به فيلم سازاني است که از نگاهي نو و متفاوت برخوردارند، حتي اگر اين فيلم ها از کاستي هاي تکنيکي برخوردار باشند، اما چون ديدگاه آنها بر اساس سينماي انديشه استوار است، ريسک پذيري مديران جشنواره ها را در کشف و نمايش اين آثار بالا مي برد، نه آنکه مانند جشنواره فجر ما گريزان از حضور «نسل کارگردانان نو» باشد! البته باز جاي شکر است که به فيلم سازان کوتاه فرصتي داده شد که آثارشان نمايش داده شوند که اين مهم با پيگيري هاي شبانه روزي «انجمن فيلم کوتاه ايسفا» و فيلم سازان کوتاه به وجود آمد، اما حضور و کمبود فيلم هاي مستند در يک جشنواره ملي در اين دوره بسيار محسوس بود! درمجموع «ريسک پذيري مديران و برنامه ريزان جشنواره فيلم فجر» در اين دوره کافي نبود و همين يکي از عوامل افت کمي و کيفي آثار جشنواره بود. اين رويداد بزرگ «هنري- سينمايي» که ٣٦ دوره از برپايي آن گذشته است، هنوز يک مدير ثابت و آدرس سرراستي پيدا نکرده و همين تعدد سليقه ها و دبيران متفاوت آن، اين جشنواره را تبديل به يک رويداد هنري متوسطي کرده که فروغ و پويايي گذشته خويش را ندارد. البته «بخش نوپاي بين الملل جشنواره فيلم فجر» چندسالي است با هدفمندي بهتر و پيداکردن يک دبير ثابت، «رضا ميرکريمي»، از نظم و رشد بهتري برخوردار است. امسال در پرديس سينمايي ملت (کاخ جشنواره) اکثر فيلم هاي روزهاي اول با تاخير زيادي روي پرده رفتند و نکته شگفت انگيزي که هنوز تا اين دوره اصلاح نشده، اختصاص دهي تنها يک سانس نمايش براي فيلم ها بود! درواقع براي «منتقدان و خبرنگاران سينمايي» فرصت نمايش ديگري برنامه ريزي نشده بود!
     امسال بخش عمده اي از فيلم هاي نمايش داده شده در طبقه بندي سينماي جنگ يا دفاع مقدس قرار داشتند که از رنگ و جلوه ظاهري بدي برخوردار نبودند! کارهايي مانند «به وقت شام» از ابراهيم حاتمي کيا و «تنگه ابوقريب» ساخته بهرام توکلي و نيز «ماهورا» به کارگرداني حميد زرگرنژاد در زمينه جلوه هاي بصري از قوام خوبي برخوردار بودند، ولي اين فيلم هاي ذکرشده جدا از توانايي هايي که در عناصر شنيداري و ديداري از خود بروز دادند، از لحاظ محتوايي قادر به نفوذ در روح مخاطب نبودند و نمي توان آنها را جزء آثار ماندگار اين دوره از جشنواره به حساب آورد! باوجوداين امسال آثار خوب ديگري در اين ژانر ديده شدند که متفاوت تر از بقيه ظاهر شدند. فيلم هاي «بمب» از پيمان معادي و «سرو زير آب» ساخته محمدعلي باشه آهنگر، هم از لحاظ فرم اجرائي خوب بودند و هم از روايتي هوشمندانه برخوردار بودند. بخش عمده اي از تصاوير و ماجراي اين فيلم ها را تماشاچيان با خود از سالن سينما بيرون بردند! هر دو کار ذکرشده از طرح داستاني نو و متفاوتي برخوردار بودند و کارگردانان و بازيگران اين دو فيلم در «کشف جوهره درام و ابلاغ آن به تماشاگران» موفق ظاهر شدند. بازي هاي فيلم «بمب»، به ويژه بازيگران نوجوان آن و نيز هنرنمايي کوتاه و تاثيرگذار مهتاب نصيرپور در «سرو زير آب» از لحظات به يادماندني جشنواره بود که بازي اين بازيگر توانا، از سوي هيئت داوران از قلم افتاد! فيلم «سرو زير آب» با فيلم برداري درخشان و بي نظير «عليرضا زرين دست» به يک اثر ضدجنگ تبديل شد که از بار فلسفي خوبي در مواجه شدن با سرو زير آبي برخوردار است که هزاران سال با پيشينه تاريخي و فرهنگي ما گره خورده. فيلم در زير متن خود از صلح طلبي و التيام «زخم هاي کهنه جنگي» سخن مي گويد که هنوز گريبانگير بخش عمده اي از جامعه است! در اين اثر تعصبات قومي و بومي به خوبي به چالش کشيده شده و در انتها عمل برانگيزنده درام به تعادل خوبي بين شخصيت هاي فيلم مي رسد! جشنواره فجر امسال از طراوت و پويايي کمي برخوردار بود و هيئت داوران فيلم هاي خوب و هوشمندانه اي مانند «امير» از نيما اقليما و «اتاق تاريک» ساخته روح الله حجازي را از قلم انداختند و درعوض «فيلم هاي متوسط و گاه زنگ زده اي» را مورد تقدير قرار دادند که از لحاظ بار دراماتيکي از قوام خوبي برخوردار بودند! مشخص نيست که چرا هيئت داوران اين دوره مانند برنامه ريزان جشنواره از قدرت ريسک پذيري ضعيفي برخوردار بودند، اما جشنواره فجر جدا از تمام کاستي هايي که در اين دوره داشت، يک پديده نوظهور و يک بازيگر توانا را کشف کرد و آن بازي بي نظير «سارا بهرامي» در فيلم «دارکوب» بود! حضور فيلم هاي «امير»، اتاق تاريک»، «سرو زير آب»، «مغزهاي کوچک زنگ زده» و «زناني با گوشواره هاي باروتي» نگذاشت که «حلواي فجر امسال» سرد بماند!
    حلواي فجر / نقدي بر جشنواره فيلم فجر
    


 روزنامه شرق ، شماره 3085 به تاريخ 24/11/96، صفحه 10 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 22 بار
    



آثار ديگري از "مجيد موثقي"

  جنگ و صلح / درباره نمايش «اين قصه را آهسته بخوان» به نويسندگي و كارگرداني «مهدي نصيري»
مجيد موثقي، شرق 14/5/97
مشاهده متن    
  جشنواره اي در نقد سياست هاي ايالات متحده
مجيد موثقي، شرق 28/3/97
مشاهده متن    
  ستاره نيستم اما انعطاف پذيرم / گفت و گو با بهناز جعفري
مجيد موثقي، شرق 10/3/97
مشاهده متن    
  بازي رخ ادامه دارد / نگاهي به فيلم «سه رخ » به كارگرداني جعفر پناهي
مجيد موثقي، شرق 30/2/97
مشاهده متن    
  غايبِ هميشه حاضرِ جشنواره ها
مجيد موثقي *، شرق 26/2/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
نشريه پژوهش ادبيات معاصر جهان
متن مطالب شماره 1 (پياپي 2301)، بهار و تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است