آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۴
صفحه اول
۱

جزئیات عیدی و پاداش کارگران

حمید حاج اسماعیلی، فعال بازار کار در گفت وگو با تسنیم، درباره نحوه جزئیات پرداخت عیدی و پاداش کارگران ساعتی و پاره وقت درپایان سال گفت: عیدی و سنوات کاملا براساس آنچه قانون تعیین کرده است به نسبت میزان کارکرد افراد و مدتی که در کارگاه فعالیت داشتند، باید پرداخت شود.

وی بیان کرد: اگر فردی پاره وقت یا نیمه وقت کار کرده است، باید عیدی را مطابق مدت زمان کارکرد خود دریافت کند. قانون کار اعلام می کند، کارگر باید هفته ای 44 ساعت در کارگاه فعالیت کند. اگر فردی به صورت ساعتی آمده باشد، به عنوان مثال در ماه 30 ساعت کار کرده باشد، تمام این مدت در طول سال باید محاسبه و تقسیم بر تعداد ساعت شود و مدت زمانی که کار کرده است، عیدی دریافت کند. حاج اسماعیلی عنوان کرد: هیچ مانعی برای پرداخت عیدی براساس قانون به کارکنان پاره وقت و ساعتی وجود ندارد. متناسب با شرایط قانون کار و همان طور که کارکنان دیگر عیدی دریافت می کنند، براساس ماده 39 قانون کار، مزد و مزایای کارگرانی که به صورت نیمه وقت یا کمتر از ساعات قانونی تعیین شده به کار اشتغال دارند به نسبت ساعات کار انجام یافته محاسبه و پرداخت می شود و عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنا نیست.

وی ادامه داد: کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی از این بابت به هریک از کارکنان نباید از معادل 90 روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.