|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم96/11/24: «تنگه ابوقريب» ركورد دوئل را زد!
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5244
سه شنبه 15 آبان 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5044 24/11/96 > صفحه 20 (صفحه آخر) > متن
 
 


كافه ميرداماد 
«تنگه ابوقريب» ركورد دوئل را زد!
با محسن روزبهاني برنده سيمرغ بلورين براي جلوه هاي ويژه فيلم «تنگه ابوقريب»

نويسنده: طاهره آشياني *

جنگ در پوسته ظاهري خود يعني گلوله، انفجار، بمباران، خون و ... همه آنچه به ويراني،خرابي، کشتار و جراحت منجر مي شود. همين هاست که جنگ را ترسناک مي کند و اين سوال بنيادين را به وجود مي آورد که جنگ افروزان به چه فکر مي کنند که چنين اتفاق سهمگين و وحشتناکي را طراحي و اجرا مي کنند؟در فيلم سينمايي «تنگه ابوقريب » ساخته بهرام توکلي پزشک گردان عماريون (جواد عزتي) در يکي از ديالوگ هايش به اين سوال جواب مي دهد: «جنگ برنده و بازنده ندارد؛ برنده جنگ، فروشندگان اسلحه هستند».
    اما دفاع مقدس ما قصه اي متفاوت از جنگ افروزي هاي مصطلح دارد. قصه اي جذاب براساس عشق و ايمان و شجاعت. فيلم تنگه ابوقريب يکي از بهترين هاي جشنواره فيلم فجر بود. در اين فيلم يکي از بزرگ ترين عمليات دوران دفاع مقدس، بازسازي شده و به بهترين شکل نشان مي دهد که گردان عماريون چگونه با دست خالي، تشنه، گرسنه و مجروح مقابل لشکر صدام مي ايستد تا آنها از تنگه ابوقريب عبور نکنند و به دشت عباس نرسند. انفجارهاي اين فيلم بي نظير است و نشان مي دهد محسن روزبهاني، مدير جلوه هاي ويژه ميداني اين فيلم کارش را صد در صد بلد است. با او که براي فيلم هاي تنگه ابوقريب، به وقت شام و سرو زير آب نامزد دريافت سيمرغ جشنواره بود، سيمرغ بلورين براي فيلم تنگه ابوقريب را از آن خود کرد هم صحبت شديم تا برايمان از اين فيلم ها بگويد. روزبهاني تاکنون بيشترين سيمرغ جشنواره براي جلوه هاي ويژه را کسب کرده است.
    
    براي سه فيلم مطرح جشنواره فيلم فجر نامزد دريافت جايزه بوديد، چه احساسي داريد از اين که در ساخت فيلم هاي تنگه ابوقريب، به وقت شام و سرو زير آب مشارکت داشتيد؟
    خوشحالم از اين که جزو عوامل سازنده اين فيلم ها هستم و بيشتر از اين که نامزد دريافت سيمرغ شده ام. من دست آقاي حاتمي کيا را مي بوسم چون با ساخت فيلم به وقت شام ثابت کرد حرف و عملش يکي است. به او افتخار مي کنم که از ايراني ها براي ساخت فيلمش استفاده کرد. برخي به جلوه هاي ويژه بصري فيلم ايراد گرفتند که خوب نشده اما همين که از عوامل ايراني استفاده کرد، بسيار ارزشمند است. تاکيد زيادي دارم که به جوان ها ميدان داده شود تا آنها توانايي هاي خود را نشان دهند. تا الان پنج نفر از دستيارانم به صورت مستقل کار مي کنند. جوان ها تا وارد عرصه کار نشوند، سينما پيشرفت نمي کند. بايد اجازه بدهيم فکرهاي نو وارد سينما شود.
    
    درباره جلوه هاي ويژه فيلم تنگه ابوقريب بگوييد، چون به نظرم بي نظير است؟
    تاکنون جلوه هاي ويژه حدود 150 فيلم سينمايي جنگي را به عهده داشته ام. اما تنگه ابوقريب يک چيز ديگر است. تا قبل از اين «دوئل» بهترين فيلم سينمايي ام در بخش جلوه هاي ويژه بود اما الان تنگه ابوقريب جاي آن را گرفته است. کار بسيار سختي بود؛ همه فيلم سکانس، پلان و دوربين روي دست بود.همه چيز حساب شده بود چون اگر يک ثانيه انفجارها را دير يا زود مي زديم از کادر خارج مي شد و ممکن بود حادثه ايجاد کند. دوربين مدام مي چرخيد و همه چيز بايد دقيق اتفاق مي افتاد. براي همه پلان ها چهار ترمينال داشتم و خودم با بي سيم به دستيارانم مي گفتم چه زماني انفجارها را بزنند.
    
    از قبل براي انفجارها و صحنه هاي اکشن طراحي داشتيد؟
    بله! روز قبل با کارگردان و تهيه کننده لوکيشن را مي ديديم و مکان انفجارها کاملا مشخص بود، صبح سر صحنه مي رفتيم و همه چيز را آماده مي کرديم و معمولا ظهر فيلمبرداري آغاز مي شد.
    
    هنوز هم مثل سابق براي انفجارها از مهمات واقعي استفاده مي کنيد؟
    نه! سه سال است که در فيلم ها از مهمات واقعي استفاده نمي کنيم و تلاشمان اين است که کلا از سينما حذف شود. با مواد پلي تکنيک کار مي کنيم، حسن اين مواد اين است که خطر ندارد و به کسي آسيب نمي زند.
    
    فيلمبرداري تنگه ابوقريب چند ماه طول کشيد؟
    دو ماه! روز اول فکر نمي کردم که دو ماهه کار جمع شود، پيش خودم مي گفتم چهار ماه کار است. آقاي توکلي کارگردان تنگه ابوقريب اولين فيلم جنگي اش را مي ساخت و آقاي خضوعي ابيانه؛ فيلمبردار هم تاکنون فيلم جنگي فيلمبرداري نکرده بود به همين دليل باورم نمي شد کار دو ماهه تمام شود.اما هر دو عالي کار کردند.کارگرداني و ميزانسن ها و دکوپاژ و حرکت هاي دوربين عالي است. در فيلم هاي جنگي معمولا از چند دوربين استفاده مي کنند و در چنين شرايطي کار هم براي کارگردان و هم براي تدوين و بقيه عوامل راحت است اما در اين فيلم از يک دوربين استفاده شد و در همه پلان ها، دوربين در حال حرکت بود و اين کار را براي همه دشوار مي کرد و همه بايد با دقت همه چيز را برنامه ريزي مي کردند.
    
    شما زمان جنگ به جبهه رفته بوديد؟
    بله! اما تخريبچي نبودم، در يگان آبي – خاکي فعال بودم.
    
    وقتي فيلم تنگه ابوقريب را مي بيني چنان ابهت اين حماسه تو را مي گيرد که براي ساعات زيادي گيج هستي، به نظر مي رسد بهتر است از تمام عمليات بزرگ دوران دفاع مقدس فيلم ساخته شود تا از حافظه ها پاک نشود.
    بايد ساخته شود.اما اشتباهي که سينماي ايران مرتکب شد اين بود که در اوايل جنگ بي رويه فيلم جنگي ساختند و مردم را از اين نوع سينما دلزده کرد.20 سال قبل گفتم سالي يک فيلم جنگي خوب بسازيد، فيلمي مثل تنگه ابوقريب! آقاي توکلي ثابت کرد اين تفکر که براي توليد فيلم جنگي بايد از کارگردانان باسابقه در اين زمينه استفاده شود، اشتباه است.کارگردان بايد با سليقه و خلاق باشد.
    
    «سرو زير آب» هم فيلم ارزشمندي است...
    بله ! با اين فيلم ارزشمند خوب تا نکردند! امکانات و پول کافي براي ساختش ندادند و کارگردان مجبور شد بيشتر صحنه هاي جنگي را حذف کند. اما من خوشحالم که در ساخت اين فيلم سهمي داشته ام.مهم نيست که من در فيلم چقدر حضور داشته ام مهم اين است که فيلم چقدر ارزش معنوي داشته و فيلم تاثيرگذاري است. يکي از افتخاراتم اين است که در فيلم آژانس شيشه اي حضور داشته ام. در اين فيلم فقط يک شيشه شکستم اما همين يک پلان باعث افتخارم است.در يک فيلم از اول تا آخر انفجار مي زني اما فيلم آنقدر ارزش ندارد که حتي بگويي من با اين فيلم همکاري کرده ام.
    * روزنامه نگار كافه ميرداماد: «تنگه ابوقريب» رکورد دوئل را زد! / با محسن روزبهاني برنده سيمرغ بلورين براي جلوه هاي ويژه فيلم «تنگه ابوقريب»
    


 روزنامه جام جم، شماره 5044 به تاريخ 24/11/96، صفحه 20 (صفحه آخر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 14 بار



آثار ديگري از "طاهره آشياني "

  از كرخه تا «خاك سرخ» / گفت و گو با منوچهر محمدي در سومين سالگرد درگذشت هما روستا
طاهره آشياني، جام جم 4/7/97
مشاهده متن    
  حنجره اي نذر حنجره طفل رباب / گفت وگو با صديقه بحراني؛ خواننده لالايي حضرت علي اصغر(ع)
طاهره آشياني، جام جم 26/6/97
مشاهده متن    
  امام حسين(ع) طلبيد تا در مختار بازي كنم / گفت وگو با رحمان باقريان، بازيگر نقش زربي در سريال «مختارنامه»
طاهره آشياني، جام جم 24/6/97
مشاهده متن    
  آواي دشتي در دستگاه سيدالشهدا (ع) / گفت و گو با اكبر سلطانعلي كه بازي و صدايش در مختارنامه ماندگار شد
طاهره آشياني، جام جم 21/6/97
مشاهده متن    
  كار شبيه خوان ها كار دل است / تعزيه خواني و پرده خواني ماه محرم به روايت جواد انصافي
طاهره آشياني، جام جم 20/6/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله علوم پيراپزشكي و بهداشت نظامي
متن مطالب شماره 2 (پياپي 1302)، تابستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است