آرشیو سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۴
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

نوشیدن چای داغ را ممنوع کنید

طبق نتایج یک مطالعه جدید، نوشیدن چای بیش از اندازه داغ، خطر سرطان مری را در افراد سیگاری و افراد الکلی افزایش می دهد.

محققان چینی دریافتند نوشیدن روزانه چای در افرادی که سیگاری یا الکلی نیستند، ریسک سرطان مری را افزایش نمی دهد. بر این اساس کسانی که چای بسیار داغ می نوشیدند، بیشتر از اندازه الکل مصرف کرده و سیگار می کشیدند، بیش از پنج برابر افرادی که هیچ یک از این سه عادت را نداشتند، در معرض ریسک ابتلا به سرطان مری قرار داشتند. استعمال سیگار و مصرف الکل و همچنین ترکیبات شیمیایی و تاثیر دمای معکوس چای داغ، موجب افزایش ریسک سرطان مری می شود. / مهر

تشخیص سریع سرطان از طریق رادیولوژیست

مدیرگروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در صورت تشخیص بموقع، تصمیم گیری در درمان سریع تر بیماری ها بویژه سرطان ها انجام گرفته و کمک بیشتری برای نجات جان بیمار می توان انجام داد.

دکتر مرتضی صانعی طاهری، مسئول کمیته زنان و مامایی انجمن رادیولوژی ایران اظهار کرد: رادیولوژیست ها خط اول شناسایی برخی از بیماری ها به شمار می روند و این مساله از طریق سونوگرافی - که یک روش غیرتهاجمی محسوب می شود - ممکن است.

با تشخیص بموقع، تصمیم گیری در درمان سریع تر انجام گرفته و اگر نیاز به ام.آر.آی و سی تی اسکن باشد، رادیولوژیست ها اقدام می کنند.

بر این اساس متخصصان می توانند نوع، محل ضایعه، سایز و مرحله بیماری را تشخیص دهند تا براساس آن نوع درمان جراحی و شیمی درمانی در صورت لزوم صورت گیرد.

وی تاکید کرد: بیماری های غیرسرطانی در زنان که سبب خونریزی غیرطبیعی ناشی از پولیپ و فیبروم در زنان می شود، توسط رادیولوژیست ها قابل تشخیص است./جام جم

حتی یک نخ سیگار، قلب را خفه می کند

پزشکان معتقدند کشیدن حتی یک نخ سیگار در روز هم می تواند آسیب جدی به قلب وارد کند.

سیگاری ها در معرض فزاینده خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند با این حال برخی افراد تصور می کنند کشیدن یک نخ سیگار در روز برای سلامت قلب بی ضرر است در صورتی که شواهد پزشکی تائید می کند مصرف روزانه حتی یک نخ سیگار هم بیش از آنچه تصور می شود به قلب آسیب می زند.

بررسی ها نشان می دهد بیماری های قلبی – عروقی بیشترین عامل مرگ و میر در میان مصرف کنندگان سیگار است و عامل حدود 48 درصد مرگ و میرهای زودهنگام مرتبط با سیگار است.افزایش موارد ابتلا به بیماری قلبی به شاخص های متعددی از جمله سن، شاخص توده بدنی، فشار خون، دیابت و مصرف سیگار بستگی دارد. سیگار باعث می شود ضربان قلب تندتر شده و فشار خون بالا رود. همچنین تمام مواد سمی موجود در دود سیگار به رگ های خون آسیب می زند. / ایسنا