آرشیو چهار‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۱۸
صفحه آخر
۲۴
گالری گردی

درباره نمایشگاه نقاشی هنرمند فرانسوی در ایران

جسور و تفکر برانگیز

منوچهر عبدالله زاده (منتقد هنری)

موریل رودولوس چهل و هشت ساله فرانسوی اهل بوردو پاریس سال هاست به نقاشی و هنر های مفهومی می پردازد و تاکنون نمایشگاه های متعددی در گوشه و کنار دنیا برپا کرده و پرفورمنس، ویدئو آرت و چیدمان در کارهایش بسیار شاخص است و به تازگی کارهای این هنرمند فرانسوی در «گالری شیرین» در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. در نقاشی های موریل رودولوس، نباید به دنبال دریافت چیزی باشیم که در اغلب نمایشگاه های ایرانی هستیم؛ بلکه بیننده باید خود را بدون واسطه در اختیار تابلو قرار داده و اجازه دهد تابلوهای این نقاش او را به هر طرف که می خواهد ببرد. مساله را جست و جو کرده، تا در ضمیر ناخودآگاهش موضوع را دریافت کند. در نقاشی های او از انگشتان دستان به عنوان وسیله ای مانند قلم مو استفاده شده و نحوه نقاشی او برعکس بیشتر نقاشان دنیاست. معمولا در هنگام نقاشی روی بوم، رنگ هایی که در آغاز روی بوم نقاشی شده اند به وسیله زخمه های بعدی قلم پوشانده می شوند و کار نهایی برآیندی از ترکیب لایه های بعدی با یکدیگر و زمینه نقاشی است،اما در کار این هنرمند که روی پلکسی های شفاف نقاشی می شوند اثر نهایی در پی اثر اولیه شکل می گیرد و تکوین می شود. آثار نخستین لکه های رنگ غالب اند و هرچه لکه های بعدی روی بوم گذارده می شوند در لایه های پشتی اثر قرار می گیرد. از این بابت می توان او را نقاشی «کانسپچوال» نامید. در این روش نامعمول که رودولوس به کار می برد، از جریانی صحبت می کند که نشان از آزادی عمل نقاش دارد. بی اعتنایی به قاعده ای مشخص از شاخصه کار های اوست، ایجاد دگرگونی در نقاشی یا بی نظمی و نبود مفهوم در تابلو های او تبدیل به نگاه زیبایی شناسانه ای جدید می شود. شاید باید گفت هنر امروز به دنبال چنین مفاهیمی است، اما در پایان نمایشگاه این حس به مشاهده کننده دست می دهد که آیا معنی و مفهوم هنر امروز، این بی قاعدگی است؟ جسارت هنرمند را در ارائه چنین فضای هنری باید ستود، چرا که در نمایشگاه های ایران چنین جسارتی در نقاشان ما دیده نمی شود؛ باید فکر کرد و ما از فکر کردن گریزانیم.