آرشیو چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۳۰۸۶
جهان
۷

اقدام جدید اسرائیل برای ضمیمه کردن شهرک های اشغالی به خاک خود

تکذیب ادعای نتانیاهو از سوی کاخ سفید

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می گوید در حال مذاکره با آمریکا بر سر گسترش احتمالی حیطه نفوذ قوانین داخلی اسرائیل به شهرک های یهودی نشین در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن است؛ اما کاخ سفید در اقدامی نادر با اشاره ای تلویحی به عدم توافق میان رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل، این ادعای بنیامین نتانیاهو را کذب خواند. طبق اظهارات سخنگوی حزب «لیکود»، نتانیاهو در دیداری محرمانه گفته است: «بر مبنای مبحث اعمال حق حاکمیت، می توانم بگویم درباره این موضوع با آمریکایی ها صحبت کردم».

اما «جاش رافل»، سخنگوی کاخ سفید، دراین باره گفت: «گزارش ها مبنی بر گفت وگوی آمریکا و اسرائیل درباره طرح الحاق برای کرانه باختری، کذب و دروغ است». او در ادامه افزود: «رئیس جمهور همچنان بر طرح ابتکاری صلح میان اسرائیل- فلسطین متمرکز است». برخی صاحب نظران بر این باورند که اظهارات نتانیاهو خطاب به اعضای حزب لیکود، ممکن است اقدامی در راستای آشتی با راست گرایان حاضر در کابینه خود باشد تا ارائه طرحی ملموس. درصورتی که مناطق اشغالی مشمول قوانین جاری در اسرائیل شوند، در عمل به معنی الحاق آنها به خاک این کشور خواهد بود.

در همین حال، فلسطینی ها هشدار داده اند چنین اقدامی، هرگونه تلاش برای ازسرگیری مذاکرات صلح میان آنها و اسرائیل را نابود خواهد کرد. بیش از 600 هزار یهودی در حدود 140 شهرکی که از زمان اشغال کرانه باختری و شرق بیت المقدس از سوی اسرائیل در سال 1967 ساخته شده اند، زندگی می کنند. این شهرک ها بر اساس قوانین بین المللی اشغالی و غیرقانونی به حساب می آیند؛ ولی اسرائیل این موضوع را قبول ندارد. شهرک های یهودی نشین در مناطقی قرار دارند که فلسطینی ها امیدوارند در نتیجه مذاکرات صلح، بخشی از یک کشور مستقل فلسطینی باشند.