آرشیو چهار‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۵
نوستالژی
۵
یادمان

جای خالی آنها که رفتند

بهمن زرین پور، کارگردانی که عطر گل یاس را با قلم خود نوشت و کارگردانی کرد، حالا بیشتر از یک سالی است که در میان مان نیست. زرین پور سال 1320 در کرمانشاه به دنیا آمد، فعالیت سینمایی اش را با بازی در فیلم «فدایی» به کارگردانی رضا علامه زاده در سال 1351 آغاز و هم در سینما و هم تلویزیون، بازیگری، نویسندگی و کارگردانی را تجربه کرد.

سایه همسایه، گالش های مادربزرگ، عطر گل یاس، آوای فاخته، زیر گنبد کبود و هتل پیاده رو از جمله آثاری هستند که زرین پور در طول سال های مختلف فعالیتش در تلویزیون نوشت و کارگردانی کرد. مجموعه هایی که همه درونمایه خانوادگی، ملموس و اجتماعی داشتند و تصویری درست از روابط میان خانواده ها و مواردی چون لزوم مشورت و همفکری را نمایش می دادند. مینا جعفرزاده، همسر زرین پور نیز در شماری از آثار و مجموعه های او ایفای نقش کرده است.

این کارگردان در 17 تیر سال 1395 بر اثر بیماری ریوی در 75 سالگی از دنیا رفت.

داوود رشیدی هم که نقش یکی از برادران را در مجموعه عطر گل یاس ایفا می کرد، بازیگری است که نیازی به معرفی ندارد.

آقای مفتش شش انگشتی تلویزیون با ایفای نقش های گوناگونش در خاطر مخاطبان به یاد مانده و تصویری درخشان از خود در تئاتر، سینما و تلویزیون به جا گذاشته است. فعالیت های مختلف رشیدی باعث شد او بتواند درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کند. هزاردستان، کوچک جنگلی، گرگ ها، عطر گل یاس، گل پامچال و بازگشت پرستوها از جمله مجموعه های ماندگار این بازیگر فقید در عالم تلویزیون است. او هم به فاصله کمی از بهمن زرین پور، در 5 شهریور 1395 به دلیل سکته قلبی چشم از جهان فرو بست.