آرشیو چهار‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۵
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

پارگی رباط صلیبی قدامی شایع ترین آسیب رباطی زانو

پارگی رباط صلیبی قدامی (ای سی ال)، شایع ترین آسیب دیدگی رباطی زانو بخصوص در ورزشکارانی مانند فوتبالیست ها، والیبالیست ها، بسکتبالیست ها و افرادی است که اسکی می کنند یا آنها که ورزش های پرجنب و جوش دارند.

دکتر حمیدرضا یزدی اظهار کرد: اگر این رباط آسیب ببیند، طبیعتا مفصل دچار اختلال حرکتی و ناپایداری می شود. یکی از شایع ترین رباط های زانو که معمولا دچار آسیب می شود، رباط صلیبی قدامی (ای سی ال) است که ورزشکاران آن را بخوبی می شناسند.

وی گفت: این بیماری منجر به خالی کردن زانو و ناپایداری در زانو می شود و بتدریج با گذر زمان، آسیب های ثانویه اتفاق می افتد که می تواند شامل پارگی های مینیسک، آسیب سایر رباط های زانو و همچنین احتمال آسیب غضروف باشد که ماحصل اینها منجر به آرتروز زودرس می شود.

یزدی با اشاره به پیشرفت های حاصل در درمان بیماری های زانو افزود: امروزه بخصوص با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه جراحی و درمان آسیب های رباط صلیبی قدامی داریم، باید وقتی فردی دچار این آسیب ها می شود، تشخیص صحیح داده و سریع درمان آغاز شود.ثابت شده افرادی که دچار آسیب رباط صلیبی می شوند، در سنین پایین تری به آرتروز مبتلا می شوند، بنابراین با درمان جراحی این رباط می توان احتمال آسیب های ثانویه را کم کرد و سن شروع آرتروز را به تاخیر انداخت و در نتیجه احتمال آسیب های ثانویه را کمتر کرد. / جام جم

مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر چه بخورند؟

بیماری سندرم روده تحریک پذیر مشکلی است که با علائمی در ناحیه شکم از قبیل اسهال، یبوست یا هر دوی آنها شناخته می شود.

در حالی که پزشکان هنوز به علت دقیق این بیماری پی نبرده اند، مشخص شده است این اختلال بر چگونگی تعامل مغز و روده تاثیر می گذارد. زمانی که فرد دچار سندرم روده تحریک پذیر است متوجه می شود برخی انواع مواد غذایی موجب می شود علائم بیماری شروع یا تشدید شود. اگرچه این مواد غذایی در افراد مختلف متفاوت است ولی پزشکان به برخی از رایج ترین خوراکی ها که موجب بروز مشکلات گوارشی می شوند، اشاره کرده اند.

پزشکان رعایت نکات زیر را به مبتلایان به سندرم تحریک پذیر توصیه می کنند:

مصرف میوه هایی چون موز، بلوبری، گرمک، انگور، پرتقال، کیوی و توت فرنگی

مصرف سبزیجاتی چون هویج، بادمجان، لوبیا سبز، اسفناج، سیب زمینی شیرین و کدو

افزایش دریافت کلسیم با مصرف ماست به جای دیگر خوراکی های حاوی لاکتوز

جایگزین کردن کره با روغن زیتون

مصرف شیر بدون لاکتوز / ایسنا

امکان تشخیص زودرس سرطان و بیماری های قلبی در تهران

تفاهم نامه ای میان وزارت بهداشت ایران و سازمان همکاری های بین المللی ژاپن به منظور ارتقای تجهیزات تشخیصی و درمانی در دو بیمارستان تهران امضا شد.

در این پروژه و در راستای تقویت و بهبود روش های تشخیصی و درمانی بیماری های غیرواگیر (سرطان و قلبی و عروقی) و ارتقای سطح کیفی خدمات پزشکی، تجهیزات مورد نیاز برای تشخیص و درمان زود هنگام سرطان و بیماری های قلبی و عروقی در دو بیمارستان امام حسین(ع) و بیمارستان زنان آرش در تهران تامین خواهد شد. در قالب این پروژه، تجهیزات پزشکی پیشرفته برای دو بیمارستان امام حسین(ع) و آرش تهران آماده می شود که این تجهیزات کمک شایانی به بهبود کیفیت خدمات پزشکی در ایران خواهند کرد. / ایسنا