آرشیو چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۵۰۴۵
سینما
۱۲
نشست نقد

«فیلشاه»؛ نوید تکامل انیمیشن ایران

هادی محمدیان، کارگردان فیلم سینمایی انیمیشن فیلشاه، در نشست نقد و بررسی این اثر که عصر دوشنبه در برنامه هم اندیشی سینما انقلاب برگزار شد، گفت: باید پذیرفت فیلشاه دومین فیلم ماست و ما در مسیر تکامل هستیم.

اثر ما را نباید با فیلم های هالیوودی مقایسه کرد. انیمیشن هایی که مثلا 200 میلیون دلار برای آنها هزینه می شود و امکان استفاده از ابرسیستم های ناسا را دارند. در دنیا ده کشور بیشتر نمی توانند انیمیشن سینمایی تولید کنند. لازم است بگویم که فیلم بعدی ما بسیار از فیلشاه بهتر است. ما به دلیل کمبود امکانات در ایران مجبور شدیم بخشی از کار را در اوکراین انجام دهیم. فیلم را در انگلیس و بعضی کشورهای دیگر اکران کردیم و همه بینندگان هم ایرانی نبودند.

کارگردان انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» افزود: برخی هنرمندان ما سال هاست از آثار خارجی کپی می کنند، چون مسیر انیمیشن در ایران آکادمیک نبوده است. خود من هم از همین مسیر دیدن انیمیشن های خارجی کار را شروع کرده ام و در نتیجه فایل ذهنی ما پر از این انیمیشن هاست. اما در فیلشاه کاراکترهایی را تولید کردیم که کاملا جدید هستند. همچنین سعی کردیم کار را به گونه ای بسازیم و دیالوگ ها را طوری بنویسیم که هم کودکان و هم بزرگسالان مخاطب اثر شوند. متاسفانه اکران های ما را از ما گرفتند و وقتی اعتراض کردیم تنها یک اکران به ما دادند. برخی از اعضای تیم انیمیشن کشور ما متاسفانه دارند از ایران می روند. در این حوزه نه آکادمی داریم و نه حمایتی. اما اتفاقات خوبی در کشور رخ می دهد که پس از آن می توانیم بگوییم صنعت انیمیشن داریم.

در ادامه این نشست دکتر گودرزی، کارشناس سینما عنوان کرد: دنیای انیمیشن بسیار عظیم و تاثیرگذار است. انیمیشن فیلشاه قوی است و روند رو به رشد انیمیشن در ایران را کاملا احساس می کنم که حاصل اعتماد به جوانان است. کودک و نوجوان قشر فراموش شده سینمای ما هستند. نکته قوت این فیلم این است که با رویکردی تازه و جذاب به ماجرایی تکراری پرداخته بود. فضای بین عالم انسان ها و حیوانات را در انیمیشن های غربی زیاد می بینیم، ولی در کارهای ایرانی کمتر این مورد را مشاهده می کنیم. فیلشاه سعی کرده بود به این فضا نزدیک شود. در جاهایی احساس کردم، به داستان اصحاب کهف و منجی گرایی هم اشاره هایی می شود.