آرشیو دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶، شماره ۶۷۲۲
فن آوری
۸
قاب فناوری

با کوله پشتی دستگاه های هوشمند خود را شارژ کنید

سوسن صادقی

شارژ کردن دستگاه های هوشمند همراه یکی از دغدغه های کاربران محسوب می شود و هر شرکت به دنبال آن است که یک وسیله ای را اختراع کند تا کاربران بتوانند بخصوص در سفرها و مکان هایی مانند کوه و طبیعت که به دستگاه شارژ دسترسی ندارند، بتوانند دستگاه های هوشمند خود اعم از تبلت، تلفن همراه، ساعت هوشمند و... را شارژ کنند.

برای حل این دغدغه کاربران اخیرا یک طراح هلندی به نام «وان دونگن» یک کوله پشتی را طراحی و ساخته است که با آن می توان دستگاهای هوشمند مانند تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ را شارژ کرد. این کوله پشتی Radius نام دارد و از الیاف منحصربه فردی ساخته شده است که امکان می دهد تا نور خورشید از آن عبور کند. در حقیقت سطح رویی کوله پشتی دارای الیاف مخصوصی است که این امکان را می دهد تا نور از آن براحتی عبور کند. این پارچه های یکپارچه ساخته شده که حتی در آزمایشگاه شانگهای نیز آزمایش و تایید شده است. این طراح هلندی در بین دو لایه از این پارچه رویی کوله پشتی سلول های خورشیدی کوچک به شکل کروی (پنل های خورشیدی) جاسازی کرده است. این سلول های خورشیدی نیروی خورشید را بخوبی جذب می کنند. نیروی خورشید جذب و ذخیره شده در سلول های خورشیدی از طریق کابل به دستگاه های هوشمند متصل و منتقل می شود و به این ترتیب دستگاه های هوشمند شارژ می شوند.

گفتنی است این نخستین بار نیست که «وان دونگن» طراح هلندی فناوری و پارچه شارژ خورشیدی را ساخته است. وی در سال 2013، یک مجموعه کپسول ایجاد کرد که با پنل های خورشیدی کار و لباس را به شارژ تلفن همراه تبدیل می کرد.