آرشیو شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۳۰۹۳
روزنامه فردا
۱۶
حرف درشت

چرا تفلیس برای ما از اروپا بهتر است؟!

پوریا عالمی

ببینید ما معتقدیم خارج عشق وحال است و داخل ضدحال. همین باعث شده وقتی ایرانیم، حسرت خارجی ها را بخوریم و بگوییم الان با زانو توی عسل هستند. حالا اما ببینید ما چه می گوییم:

اروپا

وقتی به اروپا سفر می کنیم، نظم و تکنولوژی و آزادی های مدنی که دارند، بغض ما را درمی آورد و زار می زنیم که تنها راه رهایی مهاجرت است. خب خارجی ها، هم شهرهای تمیزی دارند، هم امکانات شهری خوبی دارند، هم کلی بساط سرگرمی مجردی و خانوادگی دارند، هم هوای پاک تری دارند، هم مترو و اتوبوس ردیف تری دارند، هم شغل بیشتری دارند، هم تورم کمتر دارند، هم امید به زندگی بیشتری دارند، هم کتاب و مجله را بدون مجوز منتشر می کنند، هم هر فیلم و تئاتر و موسیقی ای که دلشان بخواهد می سازند، هرچی می خواهند می پوشند و هرچی هم نخواهند اصلا نمی پوشند، تلویزیون و رادیوی خصوصی دارند و... خلاصه طوری هستند که آدم گول ظاهرشان را می خورد! و به غلط فکر می کند حال آنها به همین دلایل واقعی و پوچ از ما بهتر است و خلاصه زندگی ما را کوفتمان می کنند.

تفلیس

برخلاف اروپا، تفلیس اصلا این طوری نیست. شهرش شبیه ما یک بافت فرسوده بزرگ است...، اوضاع پولی کشور؛ یعنی گرجستان هم خوب نیست! و راستش کلا شبیه اروپا نیست، اما تلاش کردند با نداشتن کار به کار مردم، بگذارند به همه خوش بگذرد!

درواقع شما وقتی می آیی تفلیس اصلا معلوم نیست رفتی خارج، چون شبیه داخل است. از طرفی شبیه ما جهان سوم هستند که حسن جهان سوم این است که دوتا جهان اول و دوم را در خودش دارد!

نتیجه

تفلیس برای این خوب است که یاد بگیریم زندگی خوب نیاز به استانداردهای بالای زندگی ندارد! دل خوش می خواهد آقا، دل خوش وگرنه جیب تفلیسی ها از جیب ما خالی تر است.