آرشیو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۲۸۲
باشگاه اقتصاددانان
۲۹

اوپک پلاس

احسان آذری نیا

بازار نفت در سه سال اخیر نوسان های بزرگی داشته و در این مدت، اوپک و دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله روسیه، درس های ارزشمندی از بازار فراگرفته اند.

در سال های 2014 تا 2016 اوپک نقش تاثیرگذاری بر بازار نفت نداشت؛ زیرا اعضای آن به شکل متفرق و ناهماهنگ رفتار می کردند و هر یک به دنبال منافع خود بودند. از اواسط سال 2016 آنها به این نتیجه رسیدند که روش درست، همکاری است و اوپک باید بار دیگر نقش تاثیرگذار بر بازار داشته باشد. اواخر سال یاد شده، توافق بر سر کاهش عرضه نفت بین اوپک و برخی تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه حاصل شد و از ابتدای سال گذشته، میزان عرضه نفت کاهش یافته است. با آنکه در ابتدا کسی تصور نمی کرد این برنامه به درستی اجرا شود، اما اکنون که 14 ماه از اجرای آن می گذرد میزان پایبندی به آن بسیار بالا بوده و این عامل سبب رشد قیمت نفت شده است.

برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی اجرا می شود اما سوالی که برای کشورهای حاضر در این برنامه مطرح است این است که نحوه همکاری پس از پایان سال جاری چگونه باید باشد.وزیر نفت امارات اخیرا به تلاش هایی که با هدف ایجاد یک گروه بزرگ نفتی متشکل از اوپک و برخی کشورهای دیگر از جمله روسیه آغاز شده اشاره کرده است. هدف از تشکیل این گروه، هماهنگ شدن سیاست های نفتی از سوی تولیدکنندگان بزرگ نفت است. پیش بینی شده تا قبل از پایان سال جاری میلادی، پیش نویس منشور همکاری بین این کشورها تدوین شود و به امضای آنها برسد.کارشناسان بازار نفت معتقدند نه اوپک به تنهایی می تواند بر بازار نفت تاثیرات بزرگ و پایدار بگذارد و نه روسیه و چند تولیدکننده دیگر به تنهایی چنین امکانی دارند، بنابراین ضروری است دو طرف در مسیر همکاری حرکت کنند.