آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۳۶
صفحه اول
۱

بعیدی نژاد: امریکا را به نقض توافق هسته ای متهم خواهیم کرد

سفیر ایران در انگلیس گفت که ایران قصد دارد در نشست آتی درباره توافق هسته ای در وین، بار دیگر امریکا را به نقض تعهداتش در این توافق متهم کند.

به گزارش ایسنا، حمید بعیدی نژاد در گفت وگو با خبرگزاری کیودو، با اشاره به توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 که در ژوئیه 2015 حاصل شد اظهار کرد: امریکا به طور مرتب توافق هسته ای را نقض می کند و این موضوع موجب نگرانی ایران است. بنابراین ما در نشست آتی وین این مساله را مطرح خواهیم کرد.

به گزارش کیودو، معاون وزیرامورخارجه ایران و نمایندگان گروه 1+5 شامل امریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان قرار است هفته آینده 16 مارس (25 اسفند ماه) با یکدیگر دیدار و درباره روند اجرای این توافق و موضوعات مربوط به آن رایزنی کنند.تهران به تازگی کشورهای اروپایی را به اتخاذ موضعی ریاکارانه در قبال توافق هسته ای به منظور خوشایند دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا متهم کرده است.

ایران به طور خاص بر این باور است که واشنگتن تاجران اروپایی را درباره پیامدهای همکاری با شرکت های ایرانی می ترساند و از این رو لازم است که اتحادیه اروپا برای محافظت از توافق هسته ای این مساله را حل و فصل کند. بعیدی نژاد همچنین با تاکید بر اینکه دستور کار نشست برلین فراهم کردن مذاکراتی دیگر درباره موشک های ایران یا مسائل منطقه ای نیست، گفت: «ما اطمینان یافته ایم که موضع انگلیس در نشست برلین متقاعد کردن امریکا برای ماندن در توافق خواهد بود.»وی ادامه داد: انگلیس به ما اعلام کرده است که آنها مذاکراتی کاملا شفاف و صریح با امریکا خواهند داشت و از دولت ترامپ انتظار دارند که به تعهداتش در این توافق پایبند بماند.سفیر کشورمان همچنین درباره پرونده نازنین زاغری شهروند ایرانی-انگلیسی که از 2016 تاکنون به اتهام جاسوسی در زندان به سر می برد گفت که وزارت امور خارجه ایران به دنبال یافتن راه های قانونی برای آزادی نازنین زاغری در کوتاهترین زمان ممکن است. وی خاطرنشان کرد: پرونده وی حاوی مسائل قانونی پیچیده است اما دستگاه قضایی ایران به دلیل جنبه های انسانی آن به این پرونده نگاه مثبتی دارد اما هنوز تاریخی برای آزادی وی مشخص نشده است.