آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۳۶
ایران زمین
۱۹
میراث فرهنگی

نسخه های خطی قدیمی همدان در آستانه نابودی

به دلیل نگهداری نسخه های خطی قدیمی همدان در شرایط غیراستاندارد، این نسخه ها در آستانه نابودی قرار گرفته است. به گزارش ایرنا، «علیرضا تکلو»، مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور افزود: مجموعه نسخ خطی که در برخی دانشگاه ها و ادارات نگهداری می شود، در حال کپک زدن و از بین رفتن است. این نسخه ها دست کم 800 سال قدمت دارند و به دلیل شرایط نامناسب بسرعت تخریب می شوند.

تکلو گفت: بسیاری از مردم همدان نسخه های خطی را در منازل نگهداری می کنند که روشی اصولی و صحیح برای حراست از این گنجینه های ملی نیست. در برخی اداره ها و دانشگاه های استان نیز مجموعه های خطی ارزنده ای وجود دارد که با تعصب ویژه ای نگهداری می شوند.

وی به اجرای طرح حفاظت از نسخ خطی توسط کتابخانه ملی اشاره کرد و افزود: صاحبان نسخ خطی می توانند به صورت هدیه یا فروش، مجموعه کتاب های خطی خود را به کتابخانه تحویل دهند. این کار با حفظ مالکیت انجام شده و ما به عنوان امانتدار از نسخه های ارزشمند مردم محافظت می کنیم.

مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با بیان اینکه طرح شناسایی نسخ خطی درهمدان در حال اجراست، اظهار داشت: به تازگی مجموعه نسخه های خطی اوقاف و امور خیریه استان همدان برای عملیات ضدعفونی به مرکز تهران منتقل شده است. آمادگی داریم نسخه های خطی را پس از قیمت گذاری توسط کارشناسان مرکز اسناد و کتابخانه ملی از مردم خریداری کنیم.