آرشیو پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۲
اقتصادی
۴

واکنش عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به اظهارات نوبخت: حجم مراجعات مردم نشان دهنده آمار بیکاری است نه اعداد و ارقام

پس از آنکه سخنگوی دولت با حمله به منتقدان مدعی شده نقد آمار مرکز آمار، تشکیک در آمار نظام است، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از حجم بالای مراجعات مردم برای اشتغال خبر داد.

سخنگوی دولت دو روز پیش در نشست خبری با خبرنگاران، به سیاق مقامات ارشد دولت، بار دیگر به منتقدان حمله ور شده و ادعا کرد، مخالفت با آمارهای دولتی، تشکیک در آمار نظام است!

محمدباقر نوبخت با اشاره به اقدامات دولت در سال جاری برای اشتغال زایی، مدعی شد در پاییز سال 96 حدود 950 هزار نفر وارد بازار کار شده اند.

بر خلاف آنکه دولت تلاش می کند منتقدان آمار خود را به یکی دو رسانه محدود کند و به آنها برچسب ضدیت با نظام بزند، اما چنانچه در گزارش دیروز کیهان مطرح شد، بسیاری از کارشناسان و رسانه های حامی دولت نیز درباره صحت آمار دولت و کیفیت آنها تشکیک نموده اند.

در همین رابطه، روز گذشته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخصوص میزان اشتغال و بیکاری در کشور به رادیو گفت: اکنون منظور از آمار بیکاری، بیکاری مطلق است یعنی افرادی که هیچ شغلی ندارند در صورتی که بسیاری از افراد هستند که در واقع بیکار هستند اما بیکار مطلق نیستند.

عباس گودرزی افزود: اکنون آمار رسمی بیکاری 10 درصد اعلام می شود اما این رقم، میانگین است و در برخی از نقاط کشور وضعیت به مراتب بدتر از این عدد است.

وی گفت: برای آمار بیکاری و اشتغال لازم نیست به آمار و ارقام تکیه کرد و از حجم مراجعات مردم به دفتر نمایندگان حوزه های انتخابیه و سایر مسئولان می توان به حجم معضل بیکاری در کشور پی برد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال مسئله اساسی کشور از سوی مقام معظم رهبری رونق تولید و ایجاد اشتغال بود گفت: توصیه رهبری به دولتمردان این بود که در راه حل معضل بیکاری شب و روز کار کنند و این معنایش کار جهادی و از سر تکلیف است و نه به جهت رفع مسئولیت که در این مورد متاسفانه مسئولان نمره قابل قبولی نمی گیرند.

گودرزی با ابراز اینکه شیوه صحیح گزارش دهی در رابطه با اشتغال این است که مسئولان بیایند گزارش دهند در این سالی که به نام اشتغال است چند کارخانه نیمه تعطیل و تعطیل را بازگشایی کردند یا برای حل مشکلات آن برنامه داشتند.