آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۳۶
فن آوری
۸
قاب فناوری

تعمیر خطوط برق مناطق صعب العبور با پهپادها

سوسن صادقی

این روزها از پهپادها استفاده های مختلفی می شود. برخی با استفاده از این پهپادها عکس می گیرند و برخی فیلمبرداری می کنند یا اینکه از آن در کارهای تبلیغاتی، تجاری و... استفاده می شود.

اما اخیرا در پورتوریکو کاربری پهپادها را تغییر داده اند. پورتوریکو دارای مناطق صعب العبور و جنگل های متراکمی است که در معرض بادها و طوفان های شدیدی قرار دارد و معمولا خطوط برق آن فرو می ریزد. از سوی دیگر انجام تعمیر و ترمیم خطوط برق این مناطق بسیار سخت است، چرا که پیدا کردن منطقه ای که سیم های برق آن در اثر بادهای شدید و طوفان فرو ریخته، بسیار زمانبر است تا آنجا که گاهی اوقات تعمیر شبانه روز آن 13 روز طول می کشد و مهمتر اینکه در زمان تعمیر به دلیل صعب العبور بودن به نوعی جان افرادی که مسئول تعمیر این خطوط هستند در خطر است. به همین علت در پورتوریکو دست به دامن تکنولوژی شده اند و به تازگی از پهپادها برای تعمیر خطوط برق استفاده می کنند. این پهپادها که ساخت شرکت ZOE است، DUKE نام دارد و حداقل قیمت آن 18 هزار دلار است. این پهپادها هر

40 دقیقه یکبار شارژ می شوند. برخی از این پهپادها مجهز به دوربین های بسیار پیشرفته نقشه برداری زمین هستند و براحتی می توانند خطوط برق فرو ریخته را شناسایی کنند. بعد از شناسایی، پهپادهای دیگری که دارای دوربین و سنسور نیستند، خطوط را تعمیر می کنند. به هرحال به کمک فناوری و با ساخت این پهپادها در این منطقه به سادگی خطوط برق تعمیر می شود بدون آنکه جان کسی در خطر باشد.