آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۲۸۵
باشگاه اقتصاددانان
۵
پرسش امروز

جنگ تجاری ترامپ

احسان آذری نیا

در یک هفته اخیر، تصمیم روز پنج شنبه ترامپ یعنی اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا، بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر گذاشته و واکنش هایی از سوی شرکای تجاری آمریکا به این تصمیم نشان داده شده است.

درباره آنچه در نهایت در عمل از سوی دولت آمریکا انجام خواهد شد ابهام هایی وجود دارد. برخی معتقدند اعلام تعرفه بر واردات این دو فلز در واقع تاکتیک ترامپ برای وادار کردن شرکای تجاری آمریکا به قبول شرایط جدید در مبادلات تجاری است و در عمل تعرفه ها اعمال نخواهد شد. از سوی دیگر عده ای می گویند ترامپ برای عمل به وعده های انتخاباتی خود و اجرای ایده «اول آمریکا»، تعرفه ها را اعمال خواهد کرد. اقتصاددان ها عموما معتقدند استفاده از ابزار تعرفه لطماتی به اقتصاد آمریکا و وجهه این کشور در جهان وارد خواهد کرد، زیرا از یکسو بر قیمت کالاهای مصرفی داخل آمریکا می افزاید و از سوی دیگر سبب واکنش دیگر کشورها خواهد شد.

چین و اتحادیه اروپا در روزهای اخیر نسبت به اقدام غیرمنتظره ترامپ واکنش هایی نشان داده اند. طبیعی است که شرکای تجاری آمریکا نسبت به از میان رفتن منافع خود ساکت نخواهند نشست. یکی از انتقادهایی که به اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به آمریکا مطرح شده این است که اقدام ترامپ نظم تجاری جهانی را برهم می زند و دیگر کشورها در آینده مانند آمریکا رفتار خواهند کرد. البته ترامپ در 14ماهی که در کاخ سفید مستقر بوده نشان داده اهمیتی به آنچه دیگران می گویند نمی دهد. در مطالب حاضر به دیدگاه هایی که درباره تاثیرات این تعرفه ها بر اقتصاد آمریکا مطرح شده، واکنش چین و اتحادیه اروپا و احتمال هایی که درباره تصمیم ترامپ وجود دارد اشاره شده است.