آرشیو پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۳
هفت هنر
۹
اتفاق روز

قدرشناسی یک خواننده در عصر فراموشی

زنده یاد افشین یداللهی، یکی از چهره های تاثیرگذار در ترانه امروز ماست. او 25 اسفند سال گذشته در یک تصادف رانندگی درگذشت و حالا حدودا یک سال از مرگ او می گذرد. یداللهی ادبیات ترانه را در دوره کاری خود تغییر داد و سروده هایش را می توان گامی رو به جلو در عرصه ترانه سرایی دانست. از اولین سروده هایش که تیتراژ یک سریال تلویزیونی شد و در میان مردم هم خیلی طرفدار پیدا کرد، می توان به «از کفر من تا دین تو راهی بجز تردید نیست» در پایان سریال «مسافری از هند» اشاره کرد. بعدتر هم تیتراژ بسیاری از سریال های پر مخاطب را ساخت و شخصیت تاثیرگذاری بود. روانپزشکی که ترانه سرای خوبی هم بود و خوانندگی را هم تجربه کرد و می توان گفت بخوبی از پس آن هم برآمد.

به یاد این ترانه سرا جایزه شعر افشین یداللهی برگزار شد، این جشنواره سه شنبه شب با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. در این مراسم سالار عقیلی، خواننده موفق موسیقی ایرانی به اجرای موسیقی پرداخت و درباره زنده یاد یداللهی نکات جالبی را بیان کرد. او خطاب به خانواده این ترانه سرا گفت: من 70 تا 80 درصد شهرتم را مدیون اشعار افشین یداللهی هستم و جای تاسف است که او را امروز در جمع خود نداریم.

نه تنها سالار عقیلی که بسیاری از خوانندگان شهرت امروز خود را مدیون زنده یاد یداللهی هستند. خوانندگانی که با ترانه های او شنیده شدند و اوج گرفتند. خواننده هایی که شاید حالا برخی از آنها از یاد برده باشندکه ترانه های چه کسی صدایشان را شنیدنی تر کرد و در دل مردم اثرگذارتر. دیروز سالار عقیلی حرکت زیبایی انجام داد که باید آرزو کرد در عرصه موسیقی ماندگار و البته در زمان حیات هنرمندان هم انجام شود.

البته در دوره ای که یک هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان فوت می کند و شاگردانش که همگی از بزرگان موسیقی امروز ما هستند، برای بدرقه اش به آرامگاه ابدی از خانه بیرون نمی آیند، همین اقدام زیبای سالار عقیلی شایسته احترام و قدردانی دو چندان است.