|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه دنياي اقتصاد96/12/22: آفتاب پرست هاي چشم آبي
magiran.com  > روزنامه دنياي اقتصاد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4497
يك شنبه 25 آذر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3360
magiran.com > روزنامه دنياي اقتصاد > شماره 4289 22/12/96 > صفحه 4 (دنيا) > متن
 
 


نگاه ديگران 
آفتاب پرست هاي چشم آبي
بخش پنجاه و سوم

نويسنده: گابريلا لازاريديس، جيووانا كامپاني، آني بنونيست و ديگران
مترجم: محمدحسين باقي

نژادپرستي ضداسلامي نه تنها روشن ترين شکل از نژادپرستي است که از سوي FPÖ و «ابتکارات شهروندان» ويني به آن دامن زده مي شود، بلکه به مهم ترين شکل از پيکربندي نژادپرستي در ميان راست اروپايي تبديل شده است. بسيج ضداسلامي FPÖ از سال ۲۰۰۹ بر زنان برقع پوش متمرکز بوده است. آنها هم به عنوان قربانيان خانواده پدرسالار خود جلوه مي کنند و هم به عنوان مجرم زيرا تمايلي به ادغام در جامعه ندارند.
    شعار «زنان آزاد به جاي برقع اجباري» که يکي از شعارهاي منتخب حزب در سال ۲۰۰۵ بود، نه تنها زن مسلمان را به عنوان «ديگري» برمي ساخت؛ بلکه گروه «ما» را هم [از قيد و بند] رها مي کرد. «حزب آزادي اتريش» (FPÖ) به شکل موفقيت آميزي احساسات نژادپرستانه ضداسلامي را گسترانده است. به عنوان يکي از عواقب آن، «ابتکارات شهروندان» عليه مساجد در چند شهر اتريش ظهور يافته و نژادپرستي ضداسلامي به تنها مساله محوري براي «ابتکارات شهروندان» تبديل شده است. آنها چند دليل مي آورند که چرا ساخت مراکز و مساجد اسلامي در وين يک مشکل است. براي مثال، يک بحث «آلودگي صوتي» است که به خاطر تجمع مردم و حجم ترافيک طي اوقات نماز در جايي که اين مراکز ساخته مي شوند، به عنوان مشکل تلقي مي شوند.
    «خارجي» مسلمان (مصاحبه با يکي از اعضاي FPÖ) بر سطوحي متفاوت و بر تفاوت هايي ادعايي در ارزش ها بنا مي شود، چنانکه اظهارات زير نشان مي دهد: «آنها [مسلمانان] ما را تاراج مي کنند و خواسته هايي دارند اما نمي خواهم اين گونه زندگي کنم. ما از قرون وسطا به بعد متحول شديم، براي اينکه بتوانيم راي بدهيم و براي امنيت اجتماعي مبارزه کرديم تا در صلح زندگي کنيم اما اکنون بايد به خاطر يک جنگ مذهبي آن دستاوردها را تسليم کنم؟ اين چيزي است که رخ خواهد داد.» (مصاحبه با يک عضو «ابتکارات شهروندان» يا CI). آن «ما» که از آن در اين عبارات سخن مي رود روشنگر و روشنفکر تلقي شده، «از قرون وسطا به اين سو متحول شده» و «صلح» و «امنيت» را برقرار کرده است. (مصاحبه با يک عضو CI). در همين حال، [در قاموس آنها] مسلمانان به عنوان واردکنندگان جنگ در اتريش مسالمت جو تلقي شده و بربر و غيرمتمدن نام برده شده و بنابراين، تهديدي بر ارزش هاي «خود» شناخته مي شوند. اين اظهارات گفتمان تفاوت و نابرابري را نشان مي دهد که براي تغذيه نژادپرستي ضداسلامي شدت يافته و به کار تثبيت و تحکيم گروه «ما» مي آيد. اين تثبيت سازي اغلب مسير «ملي گرايي زنانه وار» يا « femonationalism» را اتخاذ مي کند چنانکه «سارا فاريس» با چارچوب بندي يک «برون گروه» پدرسالار خواستار ايجاد يک برابري جنسيتي (اتريشي) «درون گروهي» مي شود [ingroup: گروهي اجتماعي است که فرد عضو آن بوده و به لحاظ روان شناختي با آن مورد شناسايي قرار مي گيرد. اما out-group يک گروه اجتماعي است که هويت افراد با آن مشخص نمي شود و عضو آن نيست و اصطلاحا بيرون از گروه قرار مي گيرد. ريشه اين بحث به نظريه هويت اجتماعي باز مي گردد که از سوي «هنري تاجفل» و «جان ترنر» در دهه هاي ۷۰ و ۸۰ميلادي بيان شد. نظريه هويت اجتماعي رفتارهاي ميان گروهي مشخصي را براساس ادراک منزلت گروهي متفاوت، ادراک مشروعيت و پايداري آن تفاوت هاي منزلتي و ادراک توانايي جدا شدن از يک گروه و پيوستن به گروه ديگر، پيش بيني مي کند. نظريه هويت اجتماعي بر اين باور است که رفتار اجتماعي روي پيوستاري در حد فاصل رفتار ميان شخصي و رفتار ميان گروهي تغيير مي کند. رفتار کاملا ميان شخصي رفتاري است که صرفا با ويژگي هاي فردي و روابط ميان شخصي تعيين مي شود که فقط ميان دو نفر وجود دارد. رفتار کاملا ميان گروهي رفتاري است که صرفا با عضويت در دسته هاي اجتماعي تعيين مي شود که به بيش از دو نفر قابل اعمال است].
    
    جنسيت و سياست هاي برابري جنسيتي
    تلاقي [intersection] مذهب و جنسيت مشکل ديگري را به وجود مي آورد: مساله نقش هاي جنسيتي سنتي در اجتماعات مسلمان در برابر برابري جنسيتي در جامعه اتريش. يکي از اعضاي FPÖ مي گويد: «وقتي دختران در حوالي ايستگاه قطار يا اتوبوس رومانپلاتز [Reumannplatz] به تنهايي قدم مي زنند، جوان خارجي فرصت شکار آنها را فراهم مي بيند. اگر نگوييم جوانان، شايد ترک ها تا حد زيادي فرصت را براي شکار مغتنم شمارند. آنها به شکل احمقانه اي با اين دختران صحبت مي کنند يا برايشان سوت مي زنند. آنها راحت نيستند و بنابراين، جرات نمي کنند غروب ها به تنهايي بيرون بروند.» در اين اظهارات، «جوان يا جوانان خارجي» و «ترکيه اي ها» به عنوان افرادي توصيف مي شوند که ارزش هاي برابري جنسيتي را دنبال نمي کنند و در مقابل «جوانان ما» قرار مي گيرند. پسران و مردان جوان «خارجي» به اذيت و آزار دختران بومي متهم مي شوند و نمي توانند ادغام زنان را ارزش نهند. به اين ترتيب، مردان جوان مهاجر به مثابه «مجرماني تجاوزگر» و تهديدي بر دختران و زنان اتريشي تلقي مي شوند. از سوي ديگر، دختران اتريشي به عنوان قربانياني ديده مي شوند که از طريق ترس تاديب مي شوند. با اين حال، تحليل ما استراتژي هاي نسبتا متناقضي را با توجه به ادعاهاي برابري جنسيتي نشان مي دهد.
    برابري جنسيتي اساسا يک پروژه سياسي از سوي گروه هاي دست راستي است. بر عکس، در ايدئولوژي و گفتمان دست راستي، زنان و مردان «بر حسب طبيعت» متفاوت پنداشته مي شوند. براي مثال، آن «ديگرانِ» برساخته شده به منزله واحدهاي خانوادگي ترسيم مي شوند «جايي که به زن اجازه ترک خانه بدون مرد داده مي شود (مصاحبه با يک عضو FPÖ) در حالي که از سوي ديگر، FPÖ به طور اخص مي کوشد تا نظم جنسيتي «سنتي» را به اجرا در آورد. باز هم، مساله جنسيت به عنوان حوزه اي براي ايجاد انگيزه و دليل مشترک در برابر سياست هاي برابري جنسيتي به خدمت گرفته مي شود آن هم با اين ادعا که زنان به طور کلي علاقه مند به سياست نبوده و اينکه خواسته هاي فمينيستي براي برابري جنسيتي در برابر اراده خود زنان است: «اگر ما ۵۰-۵۰ بخواهيم [اشاره به اين بحث در حزب که نيمي از زنان بايد زن باشند و نيمي مرد] در اين صورت اين مردان هستند که مورد تبعيض قرار مي گيرند زيرا جالب است که اين مردان هستند که بيش از زنان به سياست علاقه مندند. مي توانيد ببينيد که در زندگي خصوصي هم نامزد من اصلا علاقه مند به سياست نيست.»
    نگاه ديگران: آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش پنجاه و سوم
    


 روزنامه دنياي اقتصاد، شماره 4289 به تاريخ 22/12/96، صفحه 4 (دنيا)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 11 بار



آثار ديگري از "گابريلا لازاريديس، جيووانا كامپاني، آني بنونيست و ديگران"

  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش پاياني
گابريلا لازاريديس، جيووانا كامپاني، آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 12/4/97
مشاهده متن    
  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش صد و بيست و هفتم
گابريلا لازاريديس، جيووانا كامپاني، آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 11/4/97
مشاهده متن    
  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش صد و بيست و ششم
گابريلا لازاريديس، جيووانا كامپاني، آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 10/4/97
مشاهده متن    
  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش صد و بيست و پنجم
گابريلا لازاريديس، جيووانا كامپاني، آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 9/4/97
مشاهده متن    
  آفتاب پرست هاي چشم آبي / بخش صد و بيست و چهارم
گابريلا لازاريديس، جيووانا كامپاني، آني بنونيست و ديگران، دنياي اقتصاد 7/4/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
مجله مهندسي صنايع و سيستم ها
شماره 3 (پياپي 37)
 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است