آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۶
صفحه آخر
۱۲

حمله هماهنگ رسانه های چین به منتقدان مادام العمر شدن ریاست جمهوری جین پینگ

رسانه های دولتی چین دیروز بر منتقدان برداشته شدن محدودیت دوره ای ریاست جمهوری و ریاست جمهوری مادام العمر«شی جین پینگ» تاختند.

کنگره خلق چین روز یکشنبه(20 اسفند) در رای گیری خود محدودیت دوره ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری را که دو دوره پنج ساله بود برداشت و به این ترتیب «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری کنونی می تواند مادام العمر در این منصب باقی بماند. براساس این اصلاحات بندهایی نیز برای قدرتمندتر کردن حزب کمونیست که هم اکنون حکومت را در این کشور در دست دارد، به قانون اساسی چین اضافه شد.

در پی این رای گیری در پارلمان چین، منتقدان در شبکه های اجتماعی به این اقدام تاختند و وضعیت چین را با کره شمالی یا زمان حکومت مائو، بنیانگذار چین کمونیستی مقایسه کردند.روزنامه گلوبال تایمز چین اما در واکنش به این انتقادها در سرمقاله خود نوشت، تئوری های سیاسی غربی در چین بی استفاده هستند. این روزنامه نوشت: ما به طور فزاینده ای مطمئن هستیم که کلید پیشرفت چین، حفظ قدرت رهبری حزب و دنبال کردن رهبری کمیته مرکزی حزب است که شی جین پینگ در مرکز آن قرار دارد. روزنامه «چاینا دیلی» نیز تاکید کرد که این اصلاحات در قانون اساسی به معنی «قدرت مادام العمر برای رهبران» نیست. این روزنامه انگلیسی زبان دولتی چین نوشت: با این وجود برخی در غرب بر خلاف این مسئله تاکید دارند. چنین افرادی تعصب ایدئولوژیک عمیقی علیه چین دارند و گمانه زنی هایشان یکی پس از دیگری درباره چین غلط از آب درمی آید. گروه مخالف دولت چین موسوم به «مدافع حقوق بشر چین» که در آمریکا فعالیت می کند، نیز درخصوص تمرکز قدرت در این کشور ابراز نگرانی کرده است. شارون هوم، مدیر اجرایی این گروه در بیانیه ای اظهار کرد: لغو محدودیت دو دوره ای برای تصدی ریاست جمهوری، نادیده گرفتن درس دردناکی است که از دوران مائو گرفتیم و مردم چین را بار دیگر در معرض رنجی بزرگ و سوءاستفاده و فجایع ملی قرار می دهد که می تواند به دنبال تمرکز قدرت در دستان یک شخص واحد به وجود آید.