آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۷
هفت هنر
۹

چهره خبر

انتقاد «تجار» از پررنگ شدن جریان شبه روشنفکری در داستان

راضیه تجار از جمله نویسندگانی است که در حوزه تولید اثر و آموزش نسل های تازه داستان نویسان انقلاب، شخصیتی برجسته است. او درباره کمرنگ شدن بومی نویسی در داستان انقلاب گفت: متاسفانه جناح روشنفکری یا شبه روشنفکری دغدغه داستان انقلاب را ندارد. در نتیجه از کارگاه ها و جشنواره هایشان هم به آثاری بیشتر بها داده می شود که از این موضوعات تهی باشد.

به همین جهت وقتی این گونه تبیین می شود که آثار آن سوی مرزها درست هستند؛ برخی هم الگوبرداری می کنند. او به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: در جریان داستان نویسی ما از کارور و سالینجر و... تقلید می شود؛ در حالی که ما ایرانی هستیم و باید وقایع پیرامون خود را ببینیم و نگاه بومی خود را داشته باشیم که اتفاقا داستان های بومی کشورمان بسیار غنی است و حرف های بسیاری برای گفتن داریم. هر چقدر هم که این تقلید درست انجام شده باشد؛ باز هم تقلید است. اما همین که داستان هایی با رنگ و بوی بومی و مشخصه های فرهنگی کشورمان نوشته می شود؛ بسیار جذاب تر است.

کوروش زارعی از تئاتر گفت

کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که از فعالان هنر نمایش بوده و در مقام کارگردان و بازیگر فعال است، در آیین پایانی جشنواره استانی نمایش های کوتاه «صحنه» از نقش و رسالت تئاتر در جوامع انسانی سخن گفت. او گفت: تمام انبیا برای یک هدف که آن هم اخلاق بود ظهور کردند؛ همان گونه که پیامبر اسلام، مکارم الاخلاق را به کمال رساند. تئاتر نیز کاری جز ترویج اخلاق ندارد. هنرمندان تئاتر آموزگاران اخلاق به جامعه هستند و باید به بیان اندیشه هایی انسان مدار و اخلاق مدار بپردازند که مروج مسیر سعادت باشد.

او خطاب به هنرمندان جوانی که تجربه های نخستین خود را در عرصه تئاتر آغاز کرده اند، گفت: شما که در ابتدای راه هستید باید این مسیر را به درستی طی کنید. شما معلمان اخلاق جامعه خواهید شد و باید مسیر سعادت را ترسیم کنید و اخلاق مداری را توسعه دهید. این جشنواره ها متعلق به جوانان خلاق و با ذوقی است که روی صحنه آزمون و خطا می کنند. باید جسارت به خرج بدهید، ساختار شکنی کنید و خلاقیت ها را بیشتر کنید و ایده های نو را به ظهور برسانید. آزمون و خطا کنید تا مسیر را پیدا کنید.