|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه جام جم96/12/22: خالق حرفه اي، مثل مبتدي ها فيلم مي سازد
magiran.com  > روزنامه جام جم >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 5155
چهارشنبه بيست و هفتم تير ماه 1397



خدمات سايت




 
MGID2835
magiran.com > روزنامه جام جم > شماره 5067 22/12/96 > صفحه 11 (سينماي ايران) > متن
 
 


خالق حرفه اي، مثل مبتدي ها فيلم مي سازد
نگاهي به فيلم والريان، شهر هزار سياره

نويسنده: ليلا مودت

«لوک بسون» در دوران کودکي اش هر چهارشنبه به روزنامه فروشي ها مراجعه مي کرد براي اين که نسخه تازه قصه مصورهاي «والريان و لرين» از آثار پير کريستين و ژان کلود را تهيه کند. او از ده سالگي آرزو داشت اين سريال مصور را به فيلم سينمايي تبديل کند. «والريان، شهر هزار سياره» بر اساس يک قصه مصور فرانسوي ساخته شده که 50 سال پيش ذهن لوک بسون ده ساله را به خود مشغول کرد.
    اما بسون با اين که فيلم علمي تخيلي «عنصر پنجم» را در کارنامه اش داشت و آن را در دهه 90 ساخت تا قبل از ديدن فيلم آواتار، رويايش را براي ساخت والريان و لرين، غير قابل دسترسي مي ديد. بسون با ديدن فيلم آواتار متوجه شد ديگر مرزي براي تخيل سينمايي نيست و مي تواند با کمي تلاش و کوشش، روايت مصوري مثل والريان و لرين را به فيلم تبديل کند.
    بسون را علاقه مندان سينما به خاطر فيلم هاي نامتعارفي که از اوايل دهه 80 ساخت، مي شناسند. او با فيلم « مترو» محصول 1985 به شهرت رسيد. در کارنامه اين فيلمساز همه مدل فيلمي پيدا مي شود که برخي از آنان ماندگار شدند و مقلدان بسياري هم پيدا کردند. از آثار به يادماندني اين فيلمساز فرانسوي مي توان به «آبي بزرگ» اشاره کرد. بسون تنها هنرمند فرانسوي است که توانست به بازار تجاري آمريکا راه پيدا کند و با مجموعه هاي ربوده شده، تاکسي و انتقال دهنده، قدرت فراواني براي پخش آثارش در سينماهاي آمريکاي شمالي به دست آورد.
    در ميان آثار بسون، فيلم «عنصر پنجم» بيشتر شبيه والريان است. در عنصر پنجم، بروس ويليس نقش يک تاکسيران فضايي را بازي مي کند، در کنار ميلا يويچ. البته عنصر پنجم در بازار آمريکا شکست خورد و اين مساله به خودي خود نشان مي دهد اين فيلم اثر منتقدپسندتري است تا مخاطب پسند.
    فضاهاي عجيب و غريب و موجوداتي که در فيلم والريان، شهر هزار سياره،مي بينيم بي شباهت به فيلم عنصر پنجم نيست، تنها تفاوت فيلم والريان با عنصر پنجم اين است که با عظمت و ظرافت بيشتري ساخته شده است. فيلم والريان را از هر زاويه اي بررسي کنيم، يک اثر ساختارشکن و خارق العاده مثل ساير آثار بسون نيست. فيلمنامه، ضعف هاي بنيادين دارد و مولف با سرعت بخشيدن به مجموعه وقايع، سعي دارد ضعف هاي بنيادين فيلمنامه را پنهان کند.
    روايت فيلم درباره سرگرد والريان (دين دهان) و سرخوخه لورين (کارا دلوينگ) دو کارآگاه فضايي است که ماموريت دارند يک موجود متعلق به شهر نابوده شده باستاني را که در حال انقراض است، پيدا کنند. رابطه والريان و لرين را مي توان به جيمز باند و يکي از زنان همراهش تشبيه کرد. در ميان موجودات تخيلي به چهره هايي برمي خوريم که کاملا آشنا هستند مثل موجودي که دائم تغيير شکل مي دهد. با اين حال فيلمي که لوک بسون تمام عمر در پي ساختش بوده و تلاش کرد رويايش را به حقيقتي سينمايي گره بزند، در نهايت فيلمي سطحي و رقت انگيز است.
    تخيل بصري خارق العاده و کار فشرده گروه سازندگان، حيرت انگيز نيست، چون جهاني که در فيلم به نمايش درمي آيد، شبيه جهان خلق شده در جنگ ستارگان و آواتار است و فيلمنامه مشکلات اساسي فراواني دارد. مولف تمام انرژي خود را صرف جلوه هاي ويژه رايانه اي و خلق جهان هاي ويژه و شخصيت هاي خاص ابر انساني کرده است. نظير اين جهان هاي نامتعارف و ابر انساني وقتي در فيلم هايي نظير جنگ ستارگان، آواتار و ده ها فيلم علمي تخيلي ديگر خلق شده براي مخاطب کاملا تکراري به نظر مي رسد، با روايتي دست چندم از جدل هاي کهکشاني که ديگر اشتياقي در مخاطب برنخواهد انگيخت.
    والريان حاصل سه سال طراحي و نقاشي و خلق جلوه هاي ويژه است براي نمايش جهان هاي مختلف و جانوران تخيلي. فناوري اکنون به جايي رسيده که تنها محدوديتش تخيل است. حالا مي توان هر فکري را با 200 کارشناس رايانه اي در سينما ممکن کرد. اما از تلاش اين گروه 200 نفري جلوه هاي ويژه بسون فاجعه آفريد. بودجه فيلم 225 ميليون دلار است و سوال اين که يک شرکت کوچک و مستقل فرانسوي يعني يوروکورپ چطور موفق شده است پر هزينه ترين فيلم تاريخ سينماي اروپا و گران ترين فيلم مستقل جهان را به دست آورد؟
    بسون بودجه فيلم را از طريق پيش فروش به دست آورده و هيچ ريسکي هم نکرده است. بسون سينماگر شناخته شده اي است که در120 کشور مختلف فيلمش را پيش فروش کرده تا بودجه فيلم را به دست آورد. با اين حال فيلم والريان، اثر ساده انگارانه اي است و يک حماقت مشنگ و بازيگوشي دست چندمي از نمونه هايي نظير آواتار محسوب مي شود با نمايش اغراق آميز موجودات انسان نما، با قدرت هاي فرا انساني.
    حفره هاي فيلمنامه فراوان است و مولف خلاهاي روايي را با حادثه بدون وقفه پر کرده است. ايده هاي بصري، چهره هاي عجيب و مناظر تخيلي پر و خالي مي شود و هر حرکت بازيگران صحنه را بدون هيچ استراتژي در قصه گويي کاملا تغيير مي دهد، بخصوص در صحنه هاي تعقيب و گريز. به فيلم والريان مي توان صفت بد را القا کرد، چون فيلم رياکارانه و شلوغي از جلوه هاي بصري است و ناهماهنگ از نظر قصه گويي و صداقت در قصه فيلم. به رغم کثرت جلوه هاي ويژه و صحنه هاي عظيم، عنصر شگفتي در اين فيلم نيست و فيلمي است پر تلاش اما خالي از شوق. دو بازيگر فيلم وزني به اين روايت نمي دهند و درخواست مکرر پسرک براي ازدواج از زير دست مونث خود به موتيف ساده، اما غير منطقي براي همراهي مخاطب تبديل مي شود.
    خالق حرفه اي، مثل مبتدي ها فيلم مي سازد / نگاهي به فيلم والريان، شهر هزار سياره
    


 روزنامه جام جم، شماره 5067 به تاريخ 22/12/96، صفحه 11 (سينماي ايران)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 4 بار



آثار ديگري از "ليلا مودت"

  به وقت «ابراهيم»
ليلا مودت، جام جم 28/12/96
مشاهده متن    
  كاملا مقواست، مقواي مدرن! / نگاهي به فيلم كمدي انساني
ليلا مودت، جام جم 17/12/96
مشاهده متن    
  آيا مردم روسيه نياز به جراحي دارند؟ / نگاهي به فيلم بي عشق
ليلا مودت، جام جم 16/12/96
مشاهده متن    
  عشق خبيثانه ديو و دلبر
ليلا مودت، جام جم 15/12/96
مشاهده متن    
  آل پاچينو يك فيلم ديگر را هم نابود كرد
ليلا مودت، جام جم 13/12/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه اقتصاد آسيا
متن مطالب شماره 559، فروردين 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است