آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۷
ایران
۱۵

ثبت ملی اولین بافت تاریخی استان سمنان

مسئول ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی استان سمنان از ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک این استان خبر داد و گفت: در جلسه شورای عالی ثبت آثار غیر منقول کشور، ثبت سه اثر فرهنگی تاریخی غیر منقول استان سمنان مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، هانی رستگاران با اعلام این خبر افزود: در این جلسه «خانه امیر اعظم» در شاهرود، «خانه چنگیز مرادعلیان» در مهدی شهر و «بافت تاریخی روستای بیابانک» در فهرست ثبت آثار ملی کشور قرار گرفتند.

وی گفت: در این جلسه همچنین با توجه به ارائه و پیشنهاد ثبت بخشی از بافت تاریخی روستای بیابانک، اعضای شورا با تاکید بر ارزش عمیق و اصالت تاریخی فرهنگی بافت روستای بیابانک که در دوران صفوی شکل گرفته است، بافت روستا را واجد ارزش ثبت در فهرست میراث ملی کشور شناختند و مقرر شد این اثر در قالب بافت تاریخی روستایی به همراه درج کلیه عناصر تاریخی واجد ارزش نظیر دو آب انبار، مجموعه آثار تاریخی و قلعه واقع در روستا به ثبت برسد.

مسئول ثبت و تعیین حریم آثار فرهنگی و تاریخی استان سمنان افزود: روستای تاریخی بیابانک از جمله روستاهای با بافت دست نخورده و سالم در کشور است که در حال حاضر سکونت در آن در جریان است و حیات به طور واضح در بافت آن، زنده و پویاست.

وی گفت: در سال های اخیر با ارزش گذاری و اهمیت ویژه به این روستا، افراد علاقمند برای سرمایه گذاری و بهره برداری بهینه از بناهای تاریخی به عنوان مجموعه های بوم گردی اعلام آمادگی کرده و فعالیت دارند.