آرشیو چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۷
اقتصادی
۴

دو سال پس از حذف سهمیه بندی بنزین رخ داد

رکوردزنی رشد مصرف بنزین در سال 96

در سال 96 رکورد رشد 8 درصدی در مصرف بنزین نسبت به سال گذشته ثبت شد، این در حالی است که این شدت رشد در طول یک سال کم سابقه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متوسط مصرف روزانه بنزین از ابتدای سال 96 تا پایان روز نوزدهم اسفندماه به 80 میلیون و 200 هزار لیتر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (74 میلیون و 300 هزار لیتر) رشدی 8 درصدی داشته است.

مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در سال 96 با شدت کم سابقه ای در تاریخ کشور افزایش یافته و این امر موجب افزایش واردات بنزین و افزایش ترافیک و آلودگی بیشتر هوا در کلان شهرها شد.

رشد مصرف بنزین در سال 93، تنها 1/6 درصد بود ولی در سال 94 به 2 درصد و در سال 95 هم به 5/1 درصد رسید. میزان افزایش مصرف بنزین در سال 96 تا تاریخ نوزدهم اسفندماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 8 درصد رسید.

گفتنی است از دو سال پیش، با اصرار بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم، سهمیه بندی بنزین حذف شد و کارت سوخت از چرخه کنار رفت که یکی از عوامل افزایش مصرف سوخت محسوب می گردد. زنگنه گفته بود: اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه بندی تاثیری در افزایش مصرف بنزین داشته است.

به این ترتیب در سال 94، دولت عملا سهمیه بندی بنزین را حذف و این فرآورده نفتی را تک نرخی کرد. پس از آن رفته رفته استفاده از کارت سوخت شخصی کمرنگ شد و واردات افزایش یافت.

البته روایت برخی مسئولان دولت از علت افزایش مصرف بنزین هم جالب است. سید محمدرضا موسوی خواه، مدیر تامین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پیش از این «گشایش های پس از برجام» را یکی از علت های افزایش مصرف بنزین عنوان کرده بود!

با این حال، بررسی ها نشان می دهد وزارت نفت در این سال ها سیاست موثری برای کنترل مصرف بنزین نداشته است.

هدایت اله خادمی، نایب رئیس کمیسیون انرژی درباره این موضوع تاکید کرده است: عوامل کوتاه مدت افزایش مصرف بنزین را باید ناشی از سیاست های غلط دولت یازدهم دانست.

خادمی گفته است که باید به حذف ابزارهای کنترلی نظیر کارت سوخت در دولت یازدهم به عنوان یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش مصرف بنزین اشاره کرد.