آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۷
اقتصادی
۴

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: صرفه جویی 1/2 میلیارد مترمکعب آب کشاورزی در سال جاری

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای 290 هزار متر هکتار آبیاری تحت فشار در سال 96 رقمی حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

علی مراد اکبری در گفت وگو با خبرگزاری فارس، در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح های آبیاری نوین در سال 96 اظهار کرد: امسال حدود 290 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در حال اجرا داریم که امیدواریم تا پایان سال مالی یعنی تیر ماه 97 این طرح ها به اتمام برسد. به ازای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار چهار هزار مترمکعب آب صرفه جویی می شود که طبق یک محاسبه سرانگشتی می توان گفت، یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب در این حوزه صرفه جویی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چه فکری برای کشت نشدن محصولات آب بری همچون هندوانه در استان های کم آب مانند سیستان و بلوچستان یا خراسان رضوی کرده اید، گفت: ما نمی توانیم به کشاورز بگوییم که هیچ محصولی را کشت نکند، بلکه سیاست ما این است که کشت گیاهان آب بر را به فضاهای کنترل شده (گلخانه) ببریم و اکنون توسعه گلخانه های کشور به شدت در حال اجراست.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی افزود: سعی کرده ایم، تا گیاهان آب بر و ردیفی مانند سبزی و صیفی را از تحت آبیاری تیپ (نواری) با راندمان 90 درصد کشت کنیم که اکنون در جیرفت، بندرعباس و بوشهر تمام اراضی که در عرصه تولید صیفی و سبزی فعالند از سیستم میکرو استفاده می کنند.

اکبری استفاده از مالچ پاشی در بین مزارع برای کاهش سطح تبخیر را یکی دیگر از راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی عنوان کرد و ادامه داد: اگر گیاهانی همچون هندوانه و خربزه که آب بری شان زیاد است در فضای کنترل شده تولید شوند، اقتصادی است و جای نگرانی ندارد.

وی در پاسخ به اینکه میزان بارندگی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته که در کشت محصولات موثر است، گفت: تا دو هفته اخیر میزان بارندگی ها 30 تا 35 درصد منفی بوده است، اما در اسفند ماه بارش های خوبی داشته ایم که امیدواریم وضعیت بهبود یابد، در نهایت باید گفت استان هایی که بین 10 تا 15 میلی متر بارندگی دارند، معمولا نفوذ عمقی خوبی دارند که برای کشت برخی محصولات می توان از آن بهره برد.