آرشیو چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۶۷۴۱
تجسمی
۱۳

نگاه جواد مجابی به میراث یک هنرمند

هنرمندان اصیل به دنبال هنجار تازه اند

یکی از بهترین نوشته هایی که می توان درباره این آثار خواند، نقدی است که جواد مجابی در سال 1390 با عنوان «نظم و آشوب در درون یک آرایش هندسی» درباره این نقاشی ها نوشته است. مجابی در بخشی از این نقد می نویسد: «نظم ما را عادت می دهد که اشیاء و اشخاص را در رابطه ای آشنا و مانوس بیابیم. در جهان ارتباطات، قدرت حکومت و قدرت افکار عمومی هر دو به دلایلی فرد را به نظم و نظامی معین وادار می کنند. چراکه اداره فرد در یک فضای عادت شده و به هنجار راحت تر است. هنرمندان بنا بر طبع طغیانگر خود به قول حافظ از «خلاف آمد عادت» کام می طلبند و غیر عادی را خوشتر می دارند. هنرمندان اصیل همواره از هنجار عادت شده به سوی هنجاری تازه –نه بی هنجاری- گرایش دارند که من آن را میل به هنجار و نظم برتر یا فرا هنجارطلبی می نامم. صادقی بر اساس غریزه نوجوی خویش، با وجود آنکه نظم هندسی را در شکل هارمونیک و متناسب آن دوست می دارد و از زیبایی شناسی امر منظم مکرر، سود می جوید اما هر از چندی مایل به اخلال شکلی و مضمونی در این نظم هندسی هنجارآفرین است و این ویژگی در تابلوهایی با مضمون سایبان و چتر کشیده بخوبی پیداست...»