آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۲۱۸۶۷
صفحه آخر
۱۲

اعتراف جالب وندی شرمن: سکان هدایت مذاکرات آمریکا و کره شمالی در دستان کیم جونگ اون است

«وندی شرمن»، مذاکره کننده سابق آمریکا در امور ایران و مشاور ارشد بیل کلینتون در واکنش به خبرها راجع به مذاکرات آمریکا و کره شمالی گفته، در حال حاضر این «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی است که کنترل این مذاکرات را در دست گرفته است.

«وندی شرمن» که با «کریستین امان پور» خبرنگار سی ان ان گفت و گو می کرد درباره احتمال مذاکره دونالد ترامپ وکیم جونگ اون، ضمن دفاع از این رویداد، نسبت به تبعات خطرناک آن هم هشدار داد. وی سپس تلویحا به هوشمندی کیم جونگ اون جوان اشاره کرد و گفت: «او توانسته رئیس جمهور آمریکا را، در یک اتاق مشترک و در رده یکسان با خود به پای میز مذاکره بکشاند. بنابراین در حال حاضر کیم به هدف عمده ای دست یافته و اوست که کنترل اوضاع را بر عهده دارد.»

وندی شرمن مذاکره کننده سابق آمریکا در امور ایران و مشاور ویژه کلینتون در امور کره شمالی بود که با وزیر خارجه وقت در سال 2000 به کره شمالی سفر کرده بود. وی ضمن ابراز خرسندی از وقوع این گفت و گو اضافه کرد: «فکر نمی کنم کیم جونگ اون عجله ای برای خلع سلاح هسته ای کشورش داشته باشد با این وجود گفت وگو قطعا از جنگ بهتر است.»

شرمن در عین حال هشدار داد در صورت اتخاذ رویکردهای نادرست، ممکن است همین تلاش دیپلماتیک با شکست مواجه شود و همین امر بهانه ای شود برای آغاز جنگ. مذاکره کننده ارشد سابق آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: «بزرگترین خطر آنجاست که رئیس جمهور و تیم او این تلاش دیپلماتیک را انجام دهند، اما در صورتی که تمامی مواردی را که می خواهند به دست نیاورند به این نتیجه برسند که مذاکرات ناامیدکننده است و در واقع همین مسئله پیش زمینه و بهانه ای برای آغاز جنگ خواهد شد.»

گفتنی است رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرده قصد دارد با رهبر کره شمالی در ماه مه(اردیبهشت) دیدار کند. علیرغم ذوق زدگی ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون، هنوز هیچ اظهار نظر رسمی از سوی مقامات پیونگ یانگ به ویژه شخص کیم جونگ اون در این خصوص اعلام نشده است و سکوت ابهام آمیز او بر تردیدها نسبت به گفت و گو و صلح میان دوکشور افزوده است. این سکوت مرموز واکنش «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا را نیز بر انگیخت: «آمریکا انتظار دارد که مستقیما از پیونگ یانگ پاسخی دریافت کند.»