آرشیو چهار‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۸
جهان
۶

متهم کردن مسکو بهانه است

وزارت خارجه و سفارت روسیه در واشنگتن، اتهام دست داشتن مسکو در قضیه مسمومیت «سرگئی اسکریپال» از سوی دولت انگلیس و آمریکا را بهانه ای برای تحریک افکارعمومی علیه روسیه در آستانه بازی های جام جهانی فوتبال نامید.

به گزارش تسنیم و به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد پیشنهاد تحریم بازی های جام جهانی نه تنها از سوی رسانه ها و خبرنگاران، بلکه از سوی مقامات رسمی لندن، از جمله وزیر امور خارجه و رئیس کمیته امور بین الملل پارلمان انگلیس نیز مطرح شده است. اما چنین اتهامات تحریک آمیزی صرفا ناشی از توهم روس هراسی بوده و تنها نتیجه آن تیره تر شدن روابط بین دو کشور و آسیب رساندن به عرصه ورزش جهان است.

روز دوشنبه ترزا می، نخست وزیر انگلیس رسما اعلام کرد دولت انگلیس به این نتیجه رسیده مسئولیت مسمومیت سرگئی اسکریپال مستقیما متوجه روسیه است. به گفته وی، این جاسوس سابق روس و دخترش «یولیا» به وسیله ماده فلج کننده اعصاب که در روسیه تولید شده، مسموم شده بودند. از سوی دیگر رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن با این ارزیابی مقامات انگلیس موافق است که روسیه مسئول احتمالی مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق و دوجانبه روس و دختر 33 ساله وی است.تیلرسون در بیانیه ای گفت: «ما با این موضوع موافقیم که مسئولان این اتفاق- هم آنهایی که به این جنایت دست زده اند و هم آنهایی که دستور انجام آن را صادر کرده اند- باید به نحو مقتضی با پیامدهای جدی آن روبه رو شوند».

اما روز گذشته ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مقامات مسکو اظهارات نخست وزیر انگلیس را در پارلمان این کشور «نمایش مضحک سیرک» و «قصه پردازی» می دانند.

وی افزود: «بهانه این نمایش مضحک نیز مشخص است: به راه انداختن جنگ اطلاعاتی-سیاسی دیگری علیه روسیه که هدف آن نیز صرفا اقدامات تحریک آمیز است.» به گفته وی، قبل از چنین قصه پردازی هایی، باید مقامات لندن توضیح بدهند قضیه مرگ لیتوینینکو، بریزوفسکی و سایر اتباع روسی که به طور مرموزی در خاک انگلستان کشته شده اند، به کجا خاتمه یافته است.