آرشیو چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۸
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
فصل یک (کتاب)

تک نگاری های شاعرانه و فوتبالی حمیدرضا صدر

حمیدرضا صدر، نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال است. او معمولا به عنوان کارشناس فوتبال به برنامه های صدا و سیما دعوت می شود و شهرتش بیشتر به خاطر سبک گفت وگوی توام با هیجان و ابراز احساساتش به فوتبال در اجراهای تلویزیونی است.

صدر، اشراف کاملی بر فوتبال جهان و بخصوص فوتبال حرفه ای دارد. او بارها به استادیوم های مشهور فوتبال جهان رفته و مسابقه را از نزدیک دیده است. صدر علاقه بسیاری به تاریخ فوتبال دارد و سابقه بازی در تیم تراکتور سازی تبریز. او جملات را زیبا و با اعجاز بیان می کند. برای همین است که سبک کارشناسی و سخن گفتن او هواداران زیادی در تلویزیون و همین طور در یادداشت های ماهانه و گاهی هفتگی خود در سایت های فوتبالی دارد. او علاوه بر نقد فوتبال، کارشناس سینما و منتقد فیلم نیز است.

او بتازگی یک کتاب شاعرانه فوتبالی را منتشر کرده است. این کتاب که روز گذشته وارد بازار شد، «پیراهن های همیشه (مردان فوتبال: تک نگاری ها)» نام دارد و از سوی نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

پیراهن های همیشه در برگیرنده تک نگاری های شاعرانه حمیدرضا صدر درباره بزرگان تاریخ این ورزش است؛ چهره هایی مانند جوزپه مئاتزا، اریک کانتونا، فرانتس بکن بائر، پله، دیه گو مارادونا، روبرتو باجو، الیور کان، الکساندرو دل پیه رو، لیونل مسی، زین الدین زیدان، کریستینا رونالدو، تیری آنری و...

بین نام هایی که صدر در این کتاب درباره شان نوشته است، نام همایون بهزادی و ناصر حجازی از فوتبالیست های ایرانی هم به چشم می خورد.

صدر به عنوان یک رمان نویس و همچنین کارشناس و علاقه مند به فوتبال، در مطلب کوتاهی که به عنوان مقدمه، ابتدای کتاب درج شده، از عشق به فوتبال نوشته و مسائلی که باعث شده این کتاب را بنویسد.

در این کتاب، صدر درباره زین الدین زیدان، خاویر زانتی، دیوید بکام، استیون جرارد، پل اسکولز، اوله گونار سولشایر، پائولو دی کانیو، جیانلوییجی بوفون، فابیو کاناوارو، فرانچسکو توتی، پاتریک ویرا، تیری آنری، کارلس پویول، رونالدینیو، ژاوی، آندره س اینیستا، فرناندو تورس، وین رونی، فیلیپ لام، کاکا، زلاتان ابراهیموویچ، گرت بیل، آندره آ پیرلو، دیگو کاستا، کریستینا رونالدو، لیونل مسی، نیمار و برخی فوتبالیست های دیگر نوشته است. این کتاب با 339 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 30 هزار تومان منتشر شده است.