آرشیو چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۵۰۶۸
جامعه
۱۷
یادداشت

آتشی که سیلاب می شود

احمد بحری

طبیعت ایران همواره با چندچالش دست وپنجه نرم کرده است، مخصوصا درتعطیلات نوروز که حجم سفرها بیشتر می شود. نوروزها، مسافران زباله ها را در طبیعت رها می کنند، شاخ و برگ درختان را می شکنند تا آتش روشن کنند و زغال بسازند، دست به بوته کنی هم می زنند. محیط بانان در تعطیلات نوروز به گردشگرانی که حجم تخریبشان اندک باشد تذکر شفاهی می دهند که خوشبختانه اغلب آنها نیز به تذکرات گوش می دهند و واکنش بدی ندارند، اما تخریبگران بزرگ به مراجع قانونی معرفی می شوند.

به اعتقاد ما علت اصلی تخریب طبیعت به دست مردم ضعف اطلاعشان از محیط زیست و ارزش زیستی طبیعت است. مثلا مردم بوته ها را می کنند تا آتش روشن کنند، خیلی هایشان دلیل می آورند که چون بوته ها خشک اند باید کنده و سوزانده شوند. اما خوب است بدانند که برخی بوته ها در بهار دیرتر از بوته های دیگر سبز می شوند و گرچه ممکن است به ظاهر خشک باشند اما بزودی جوانه می زنند. اما حتی با فرض خشکیده بودن بوته ها نیز نباید آنها را از ریشه درآورد چون حتی بوته های خشک باعث تثبیت خاک وجلوگیری از وقوع سیلاب می شوند.

بنابراین توصیه محیط بانان احترام به طبیعت است، طبیعتی که اگر مردم ارزش آن را بدانند حتی از پا گذاشتن روی کوچک ترین بوته ها وگیاهان نیزخودداری می کنند. همچنین توصیه داریم مردم برای روشن کردن آتش از چوب های دور ریز استفاده کنند نه شاخ و برگ درختان. مردم می توانند درطول سال این چوب ها را تهیه و دپو و هنگام تفرج از آنها استفاده کنند. حتی شهرداری ها می توانند شاخه های خشک درختان را پس از هرس در بسته بندی های کوچک تهیه کرده و دراختیارمسافران قرار دهند. به خرده چوب های نجاری ها هم می شود فکرکرد، فقط لازم است مردم و مسئولان برای حفظ درخت ها، درختچه ها و بوته ها به این راه ها فکر کنند.