آرشیو شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶، شماره ۴۲۹۲
دنیا
۴

تحریم های بی سابقه ترامپ علیه روسیه

دنیای اقتصاد: حمله به سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روس و دخترش یولیا با سم اعصاب، سیاست خارجی پوتین را به خود مشغول داشته است. اگرچه کرملین دست داشتن در حمله به او را رد کرده اما دولت بریتانیا تا نیمه شب سه شنبه 13 مارس به روسیه فرصت داده بود تا درباره استفاده از سم اعصاب ساخت روسیه در حمله به او و دخترش توضیح دهد. روسیه در مهلت تعیین شده توضیحی درباره این مساله نداد. براساس گزارش بی بی سی، دولت بریتانیا در تلافی این اقدام، چهارشنبه 14 مارس، به 23 دیپلمات روس یک هفته فرصت داد که خاک بریتانیا را ترک کنند.

وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در واکنش به اخراج 23دیپلمات روس از بریتانیا «به زودی» دیپلمات های بریتانیایی را از کشور اخراج خواهد کرد. لاوروف، وزیر خارجه روسیه، تصریح کرد که رویکرد بریتانیا در قبال موضوع تحت تاثیر مشکلات ناشی از برگزیت، روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، صورت گرفته است. سرگئی اسکریپال، 66ساله و دختر 33 ساله اش یولیا اسکریپال هنوز در بیمارستان بستری هستند و وضعیت آنها وخیم توصیف شده است.

به نوشته سی ان ان، پرونده روسیه در مورد مداخله در انتخابات آمریکا هم مسیر جدی تری را در پیش گرفته است. آمریکا 19 تبعه روسیه را به اتهام دخالت در انتخابات 2016 ریاست جمهوری آمریکا و اقدام به حمله های سایبری مورد تحریم قرار داد. این افراد شامل 13 نفری هستند که ماه گذشته از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیق درباره نقش روسیه در انتخابات آمریکا متهم شدند. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، این افراد را به «حملات سایبری خرابکارانه، دخالت و هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی» آمریکا متهم کرد. همچنین 5 گروه شامل سازمان اطلاعات ارتش روسیه (GRU) نیز در فهرست این تحریم ها قرار گرفتند. در واشنگتن از این تحریم ها به عنوان شدیدترین اقدامی نام برده شده که تشکیلات ترامپ تاکنون علیه روسیه وضع کرده است. او اعلام نکرد که تحریم ها از چه زمانی آغاز می شوند اما تاکید کرد که دسترسی این افراد به نظام مالی آمریکا قطع خواهد شد.