آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۶۷۵۶
زندگی
۱۶
الو دکتر

هنگام حملات تشنجی چه باید کرد؟

دکتر جعفر مهوری (متخصص مغز و اعصاب فلوشیپ تشنج)
بتازگی ازدواج کرده ام. همسرم بیماری صرع دارد البته به گفته پزشک، بیماری او تحت کنترل است و طی این چند ماه که با هم زندگی می کنیم خوشبختانه حملات تشنجی برایش پیش نیامده است. اما من همواره نگرانم که اگر این اتفاق پیش بیاید، چه باید بکنم. برای اینکه ناراحت نشود نمی خواهم در مورد نگرانی هایم با او صحبت کنم. لطفا مرا راهنمایی کنید که در صورتی که همسرم دچار حملات صرع شد چه باید بکنم؟

آیا باید دوره کمک های اولیه را ببینم؟

صرع یک نوع اختلال عصبی و تمایل به حمله و تشنج های تکراری است که با مصرف درست و بموقع داروها و رعایت برخی موارد قابل کنترل است.

هنگام تشنج همه می توانند به بیمار کمک کنند به شرط آنکه بتوانند خونسردی خود را حفظ کنند و نیاز به آموزش کمک های اولیه نیست. شما باید هنگام تشنج همسرتان، او را به پهلو بخوابانید. زیر سرش بالشی نرم یا پارچه ای قرار دهید که از سرش محافظت کند. اجسام و وسایل خطرناک را از اطراف او دور کنید. سعی نکنید چیزی در دهانش قرار دهید چون به فک و دندان هایش آسیب می رسد.

هنگام تشنج از خوراندن آب و مایعات به فرد مبتلا بشدت خودداری کنید. بعد از پایان حمله هم اجازه دهید بیمار استراحت کند. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید اندازه گیری زمان تشنج است. در صورتی که تشنج بیش از 5 دقیقه طول بکشد یا اینکه بیمار بعد از تشنج اول دچار تشنج دیگری شد باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و او را به نزدیک ترین مرکز درمانی برسانید.