|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان97/1/27: فقدان راهبرد بين المللي در جشنواره اي كه سوداي جهاني شدن دارد!
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 22075
يك شنبه 25 آذر 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21882 27/1/97 > صفحه 8 (تصوير روز) > متن
 
      


فقدان راهبرد بين المللي در جشنواره اي كه سوداي جهاني شدن دارد!
در استقبال از سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر

نويسنده: آرش فهيم


    هر چند که تلاش ها و اقداماتي براي متفاوت جلوه يافتن سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر نسبت به دوره هاي قبل صورت گرفته؛ ازجمله وعده حضور اليور استون، کارگردان مخالف خوان و مطرح هاليوود يا نمايش آثاري از فلسطين و سوريه و يمن و... که چنانچه اين گونه برنامه ها با فضاسازي و تبليغات همراه شوند، مي توانند جلب توجه کنند. همچنان که کاهش فيلم هاي آمريکايي و توجه به سينماي ساير ملت ها که در جشنواره هاي ديگر جهان کمتر به آنها مجال داده مي شود هم رويکرد مثبت کلي اين گردهمايي است. اما اين جشنواره مبتلا به مشکلي اساسي و ريشه اي است که صرفا با اضافه شدن چند برنامه حاشيه اي به آن، نمي توان انتظار داشت که جشنواره جهاني فيلم فجر بدل به يک همايش جريان ساز و تاثيرگذار در سطح سينماي جهان بشود.
    ضعف پايه اي جشنواره جهاني فيلم فجر- مثل جشنواره ملي فيلم فجر- بحران هويت و مغشوش بودن اهداف اين جشنواره است. طوري که هنوز نمي توانيم تعريف خاصي از اين جشنواره داشته باشيم. اين جشنواره، پر از تناقض است و با کنار هم قرار گرفتن چيزهاي بي ربط شکل گرفته. شايد بتوان پوستر سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر را نمادي از اين وضعيت در هم و بي ربط دانست. پوستري که بازتاب دهنده حال و هواي دوران قاجار است؛ محتوايي که نه يادآور گذشته اي پر افتخار است، نه ارزشي را هويدا مي سازد و نه نماينده فرهنگ ما در عرصه بين الملل است. سيدرضا ميرکريمي، دبير محترم سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر نيز در نشست خبري خود که روز چهارشنبه 22 فروردين برگزار شد، هويت روشن و معيني را براي رويداد تحت مديريت خود بيان نکرد. شايد بارزترين مصداق در فقدان هويت متعين و تثبيت شده در جشنواره جهاني فيلم فجر، نمايش فيلم هاي ايراني در آن باشد. امسال نيز تعدادي از آثار توليد شده توسط سينماگران ايراني براي اولين بار در اين جشنواره رونمايي مي شود. اما سوال اين است که چه شاخصه ها و مولفه هايي منجر به پذيرفته شدن اين آثار در جشنواره اي با لقب جهاني شده است؟ آيا قرار است به ديپلماسي عمومي کشورمان در جهان کمک کنند؟ يا به خاطر کيفيت و تکنيک خارق العاده اي که دارند، توجه مهمانان خارجي را به توانمندي هاي سينماي ايران جلب مي کنند؟ چند درصد از اين فيلم ها در داخل کشور موفق خواهند بود که حالا قرار است به عنوان نماينده سينماي ايران در جشنواره اي جهاني بدرخشند؟ چرا برخي از فيلم هايي که در دوره هاي قبلي اين جشنواره به نمايش درآمدند هيچ گاه در عرصه بين المللي حرفي براي گفتن نداشتند و حتي در داخل کشور هم به اکران عمومي نرسيدند؟! و... سوالات بسيار ديگري که درباره بخش نمايش فيلم هاي ايراني در اين جشنواره مطرح کرد.
    جداي از سياستگذاري به هم ريخته و فقدان راهبرد، اساسا برگزار کنندگان سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر، انگيزه لازم براي طراحي و اجراي يک رويداد فرهنگي پيشرو و مترقي بين المللي را ندارند. وقتي به اسامي دست اندرکاران محترم اين جشنواره و همچنين سوابق ايشان نگاهي مي اندازيم، به طور آشکار در مي يابيم که اکثر اعضاي گروه برگزار کننده جشنواره جهاني فيلم فجر، همان دست اندرکاران سينماي جشنواره اي سال هاي قبل هستند. البته خود اين افراد نيز ادعايي در زمينه فعاليت فرهنگي جريان ساز در عرصه بين المللي ندارند و اغلب آنها طرفدار ديدگاه هاي انفعال طلبانه در عرصه ديپلماسي هستند. در حوزه سينما نيز خيلي از اين مديران، شيفته جشنواره هاي خارجي هستند. اما عجيب است، همين افرادي که خودشان مجذوب جشنواره هايي چون کن و برلين و ونيز و... هستند و جايگاه والايي را براي فيلم هاي ايراني که در اين رويدادها جايزه مي گيرند قائل مي شوند، چرا خودشان حاضر نيستند براساس همان اسلوب هاي چنين جشنواره هايي کار کنند؟
    همان طور که پيش از اين نيز بارها گفته بوديم و کاملا آشکار است: اين جشنواره ها از يک طرف، به همايش هايي براي معرفي و تبليغ سينماي مهاجم و امپرياليستي تبديل شده اند و از طرف ديگر، شرايطي را فراهم کرده اند که فيلمسازاني در دنيا، فعاليت خود را معطوف به اهداف اين جشنواره ها نمايند. همچنانکه ايران نيز هدف سياستگذاري آنها قرار گرفته است. به گونه اي که همواره فيلم هايي از ايران را برجسته مي کنند و تحت حمايت قرار مي دهند که مطابق منافع دولت هاي برگزارکنندگان اين جشنواره ها، ساخته شده باشند.
    اين جشنواره ها يا محافل سينمايي، از اصول مدنظرشان هيچ گاه عقب نشيني نمي کنند و سعي ندارند تا همه قطب ها و جبهه هاي بين المللي را راضي کنند. بلکه به فضاسازي تبليغاتي عليه يک جبهه و به سود جرياني ديگر عمل مي کنند.
    جشنواره جهاني فيلم فجر هم مي تواند نسبت به وضع کنوني خود تاثيرگذاري و نفوذ بيشتري در سينماي جهان پيدا کند، به شرطي که شبيه به همين جشنواره ها رفتار کند. يعني يک هدف و راهبرد متفاوت و مختص به خود را تعيين و تثبيت کند، به جاي چهره هاي خنثي و هضم شده در سينماي غالب بر جهان، سراغ افراد معترض و مخالف خوان در برابر سلطه فرهنگي هم در داخل و هم خارج از کشور برود و سينمايي را الگوسازي کند که مطابق با اصول و معيارهاي ايران در صحنه بين الملل باشد. همه مردم دنيا ايران را کشوري ايستاده در برابر قدرت هاي جهاني و حامي سازمان هاي آزادي بخش و مقاومت مي شناسند. جشنواره جهاني فيلم فجر هم مي تواند با الهام از اين جهت گيري آشکار و صريح، جايگاهي خاص و منحصر به خود در عمق سينماي جهان پيدا کند. به طور مثال، جشنواره فيلم کن هر سال جايگاه ويژه را براي برخي از فيلمسازان ايراني که از سوي حاکميت متهم به اقدامات امنيتي شده اند تعريف مي کنند و حتي در برخي دوره ها، صندلي خالي هم براي آنها تعيين کردند! آيا مسئولان جشنواره جهاني فيلم فجر هم حاضر هستند اين گونه عمل کنند و مثلا افرادي که توسط دولت فرانسه محکوم شده اند را به جشنواره خود دعوت کنند يا براي آنها بزرگداشت برگزار کنند؟
    فقدان راهبرد بين المللي در جشنواره اي که سوداي جهاني شدن دارد! / در استقبال از سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر
    


 روزنامه كيهان، شماره 21882 به تاريخ 27/1/97، صفحه 8 (تصوير روز)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 16 بار
    



آثار ديگري از "آرش فهيم"

  اگر ثابت كنند كه فيلم فارسي هم سينماست من كل كتابم را منكر مي شوم
آرش فهيم، كيهان 19/6/97
مشاهده متن    
  هر چه غيرمنطقي تر، جذاب تر! / نگاهي به سريال «پدر»
آرش فهيم، كيهان 12/6/97
مشاهده متن    
  سرايت مضامين ماهواره اي به سريال هاي شبكه نمايش خانگي / بررسي تاثير مجموعه هاي نمايشي با مجوز وزارت ارشاد بر نهاد خانواده
آرش فهيم، كيهان 5/6/97
مشاهده متن    
  پول هاي آلوده چگونه وارد سينما مي شوند؟ / بررسي منابع مالي مشكوك در توليد فيلم ها-بخش اول
آرش فهيم، كيهان 29/5/97
مشاهده متن    
  «خندوانه» چرا به اين روز افتاد؟
آرش فهيم، كيهان 22/5/97
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
دو ماهنامه فيض
متن مطالب شماره 5 (پياپي 102)، آذر و دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است