آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۳
اقتصاد
۴

دادستان دیوان محاسبات کشور اعلام کرد:جذابیت سفر خارجی و پورسانت انگیزه خرید کالای خارجی

دادستان دیوان محاسبات، جذابیت سفر خارجی و دریافت پورسانت را از انگیزه های برخی دستگاه های اجرایی برای خرید کالای خارجی عنوان کرد. فیاض شجاعی در خصوص خبر اعلامی دولت مبنی بر مصوب کردن ممنوعیت خرید خارجی از سوی دستگاه های دولتی، به خبرگزاری صداوسیما گفت: با وجود قوانین و اسناد بالادستی در بحث ممنوعیت خرید خارجی دارای تولید مشابه داخلی، نیاز و ضرورتی به مصوبات جدید نداریم و هیات وزیران باید بر رعایت قانون از سوی دستگاه های دولتی تاکید کند.

شجاعی افزود: موضوع ممنوعیت خرید خارجی علاوه بر قوانین بودجه سنواتی در قانون مصوب سال 91 با عنوان حداکثر استفاده از تولیدات داخلی بصراحت آمده و حتی پیمانکاران طرف دستگاه های دولتی از خرید خارجی منع شده اند که عدول از قانون از سوی دیوان محاسبات به عنوان تخلف، پیگیری و رسیدگی می شود. وی با اشاره به تخلف دولتی ها در سال های 93 و 94 اظهار کرد: تخلف دستگاه های استانی در این سال ها به ارزش 64 میلیارد تومان بوده که پرونده تشکیل شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است. شجاعی جذابیت سفر خارجی و دریافت پورسانت را از انگیزه های تخلف برشمرد و افزود: در قانون مجازات از نوع تنبیهی پیش بینی شده که شامل توبیخ، کسر حقوق، انفصال موقت و حتی دائم از خدمات دولتی است که می تواند بازدارنده باشد.

دادستان دیوان محاسبات از تشکیل شعبه ای اختصاصی برای رسیدگی به این تخلفات خبر داد و گفت: با توجه به شعار امسال تدبیری اتخاذ کردیم تا منتظر گزارش تفریغ بودجه نمانیم و خریدهای سال 97 را از همین حالا رصد می کنیم تا به محض ارتکاب تخلف در شعبه ای اختصاصی خارج از نوبت رسیدگی شود. این مقام مسئول دیوان محاسبات بیان کرد: دیوان محاسبات در ابتدای سال قوانین موجود در موضوع ممنوعیت خرید خارجی دارای تولید مشابه داخلی را در بخشنامه ای به همه دستگاه های اجرایی یادآوری کرده است. وی ضمن تشکر از عملکرد صداوسیما در خصوص پخش تبلیغات کالاهای داخلی و تاسیس شبکه ایران کالا، ابراز امیدواری کرد تا این حمایت ها در سال جدید افزایش یابد و به فرهنگ سازی عمومی منجر شود.