آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۳
سیاسی
۸
یادداشت

هزینه تراشی های بن سلمان برای عربستان

حسن هانی زاده

سفرهای دوره ای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به آمریکا، انگلیس و فرانسه در چارچوب بحران داخلی عربستان سعودی و نقش تکدیگری سیاسی بن سلمان در پایتخت های کشورهای غربی، قابل تجزیه و تحلیل است.

عربستان سعودی در طول سه سال ماجراجویی محمد بن سلمان،ولیعهد عربستان با سلسله بحران های داخلی و منطقه ای مواجه شد و تصور او این است که برای برون رفت از این بحران ها باید به غرب و آمریکا نزدیک شود. بحران داخلی در عربستان به دلیل بروز اختلاف میان شاهزادگان و بن سلمان افزایش پیدا کرده است. دستگیری و زندانی شدن 400 نفر از شاهزادگان تاثیرگذار سعودی و 30 نفر از علمای وهابی شرایط ناپایداری در داخل عربستان به وجود آورده و حتی برخی علمای مناطق غرب عربستان سعودی که چسبندگی کمتری به طیف وهابی ها دارند در طول سال های اخیر نسبت به ماجراجویی محمد بن سلمان در منطقه و بویژه یمن هشدار داده بودند که با عکس العمل تند او مواجه شدند و به همین دلیل در شرایط کنونی هزینه های سنگین ماجراجویی های عربستان و محمد بن سلمان را ملت عربستان پرداخت می کنند. همچنین شکست نظامی عربستان در یمن و سوریه موجب شده بر هزینه های این ماجراجویی افزوده شود.

در طول هفت سال بحران سوریه، عربستان بیش از 60 میلیارد دلار به دستور آمریکا کمک مالی در اختیار گروهک های تروریستی سوریه قرار داده ولی هیچ گونه نتیجه ای برای عربستان و آمریکا به همراه نداشته است و به همین دلیل حتی در رابطه با اختلافات عربستان و قطر هم محمد بن سلمان با انزوای سیاسی مواجه شده و از این رو، وی در سفر به آمریکا در دیدار با سران لابی صهیونیستی و روپرت مرداک که یک میلیاردر یهودی و دارای صدها شبکه رسانه ای است، وعده داده که روابط عربستان با رژیم صهیونیستی را آشکار و حتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به رابطه با اسرائیل تشویق کند. بنابراین به ظاهر سفرهای بن سلمان، سفرهای سیاسی به کشورهای اروپایی و آمریکا تلقی می شود اما در حقیقت نشانه دریوزگی و ورشکستی سیاسی محمد بن سلمان است و وی قصد دارد کمک سیاسی لابی صهیونیستی و غربی را برای رسیدن به قدرت و پادشاهی بعد از پدرش قابل دریافت کند. البته این نشانه ضعف عربستان سعودی و توسل و پناه بردن مقامات سیاسی این کشور به غرب است که در حقیقت در درازمدت نتیجه ای برای عربستان جز هزینه تراشی و باج گرفتن غرب نخواهد داشت.