آرشیو دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۳
فرهنگ: ادبیات و هنر
۱۰
فصل اول (موسیقی)

پیرمرد دوست داشتنی اپراها

هر چقدر، با هر کیفیتی و با هر سلیقه ای که مخاطب موسیقی باشید، محال است بتوانید او را دوست نداشته باشید؛ حتی اگر تا کنون پای شاهکارهایش ننشسته باشید، کافی است یک بار پای حرف هایش بنشینید یا حتی در مراسمی چند دقیقه ای زیر نظرش داشته باشید تا بدانید با چه کسی روبه رو هستید.

لوریس چکناواریان، پیرمرد دوست داشتنی موسیقی ماست؛ ارمنی تباری که رهبر ارکسترهای مختلف ما بوده و با سمفونی ها، رکوییم ها و اپراهایش دلبری ها کرده است. راستش را بخواهید ما همیشه در جام جم به دنبال بهانه ای هستیم که به نوعی به او بپردازیم. این را فقط نگذارید به حساب این که همکار ما زینب مرتضایی فرد، یکی از هواداران دوآتشه استاد است؛ بهانه جویی برای پرداختن به چکناواریان در گروه ادبیات و هنر، مشغله ای عمومی است.

حالا هم که خبر رسیده، مراسم رونمایی از مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان فردا سه شنبه 28 فروردین در تالار وحدت تهران برگزار می شود. آن طور که مهر نوشته، مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان فردا در قالب برگزاری مراسمی ویژه توسط موسسه فرهنگی هنری راد نواندیش در تالار وحدت تهران رونمایی می شود. در این مراسم که با حضور لوریس چکناواریان و تعدادی از هنرمندان موسیقی برپا می شود از15 اثر صوتی و تصویری این آهنگساز و رهبر ارکستر در قالب13 اثر صوتی و دو اثر تصویری که طی سال های گذشته توسط ارکسترهای مختلف داخلی و بین المللی اجرا شده است، رونمایی خواهد شد. راستی، ورود برای عموم با هماهنگی برگزارکننده آزاد است. اگر مقدمه این نوشته کوتاه ما را جدی گرفته اید، بشتابید.