آرشیو سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۴۰۶۶
صفحه اول
۱
سرمقاله

ترامپ صلاحیت ندارد

دکتر فریدون مجلسی

دیدگاه جیمز کومی، رییس سابق اف بی آی در خصوص عدم صلاحیت دونالد ترامپ کاملا صحیح است، چرا که ترامپ برای ریاست جمهوری کشوری مانند امریکا هیچ گونه صلاحیتی ندارد، زیرا در روابط بین المللی قضاوت روی یک فرد به دلیل اینکه در راس قدرت قرار گرفته به کل مردم یک کشور بسط داده می شود.

این موضوع در خصوص آقای ترامپ از روز اول ریاست جمهوری ایشان وجود داشته است. از همین رو می توان گفت که دونالد ترامپ بیشتر شبیه مدیرعامل امریکا است تا رییس جمهور آن. این دو سمت بسیار با یکدیگر متفاوت هستند که دونالد ترامپ در موقعیت مدیرعاملی قرار گرفته است. از همین رو قصد دارد با زور تصمیمات خود را اجرایی کند. حتی برخی مراکز روابط عمومی با فضا سازی هایی که از روابط دونالد ترامپ با کشورهای عربی و جذب سرمایه گذاری های کلان به وجود آوردند موجب شده تا کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه نیز از سیاست های وی پیروی کنند. به طور مثال در جریان حمله به سوریه درست چند روز پیش از آن تصاویری در رسانه های مختلف منتشر می شد که بسیار دلخراش بود تا احساسات عمومی را جریحه دار کنند تا به هر نحو ممکن نشان دهند دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است و این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که نیروهای ارتش سوریه آخرین قدم ها را برای تسلط کامل بر غوطه شرقی بر می داشت. ترزا می، نخست وزیر بریتانیا نیز در اظهارنظری عجیب عنوان می کند که نه تنها قصد داریم با حملات خود در سوریه جلوی استفاده از سلاح شیمیایی را بگیریم بلکه می خواهیم به روسیه نیز یک درس در خصوص اتهام مسموم کردن جاسوس سابق شوروی بدهیم. ولی اینها دلیل نمی شود که انتقام یک اقدام دیگر در کشوری دیگر با موشک و بمباران گرفته شود. این نوع اقدامات نیز تحت تاثیر رفتارهای آقای ترامپ صورت می گیرد.

همچنین مصاحبه اخیر جیمز کومی، رییس سابق اف بی آی نیز مهر تاییدی بر مسائلی که در گذشته در خصوص آقای ترامپ مطرح شده بود را می زند. چرا که آقای ترامپ نقطه ضعف هایی دارد که اینگونه اتهامات به او بچسبد. از همین رو ایشان را نمی توان در موقعیتی که دارد جانشین مناسبی برای لینکلن، روزولت و ترومن دانست. از همین رو بحث عدم صلاحیتی که از سوی جمیز کومی مطرح شده است هم در کنگره و هم در میان افکار عمومی امریکا طرفدارانی دارد. برخی از جوامع پزشکی امریکا نیز در ابتدای کار ایشان عنوان کرده بودند که این شخص صلاحیت فردی برای ریاست جمهوری را ندارد و نباید کلیدهای هسته ای را در اختیار چنین فردی قرار داد و باید کنترل شود. ولی ایشان نصف راه را آمده است و تصور نمی شود که اینگونه رفتارها باعث برکناری دونالد ترامپ نیز بشود. امریکایی ها نیز اکنون گرفتار بن بستی شده اند که باید گفت خود کرده را تدبیر نیست به این معنی که کاری بود که تندروها انجام دادند اما مشاهده کردند در دنیایی هستند که همه چیز در اختیار آنها نیست که هرکاری را بخواهند انجام دهند. دونالد ترامپ در پس مشکلاتی که با آنها روبروست برخی مشکلات شخصیتی نیز دارد. چرا که برقراری روابط اجتماعی برای وی بسیار مشکل است به این معنی که شبیه بیماران اوتیسمی می ماند که نمی تواند به خوبی ارتباط برقرار کند و همواره ارتباطات یک طرفه دارد و همیشه یک انگشت خود را حلقه و دیگری را به عنوان اینکه باید کاری انجام شود نشان می دهد. در مصاحبه ها که خبرنگاران برای روسای جمهور امریکا از اهمیت بالایی برخوردار بودند و فردی مانند باراک اوباما آنها را به اسم می شناخت و با آنها شوخی می کرد وی به آنها بی احترامی می کند. شوخی بزرگ ترین نشان دهنده وضعیت روانی انسان ها است که نشان دهنده روند طبیعی شخصیتی افراد است. فردی که شوخی نمی کند این فرد طبیعی نیست. ترامپ با هیچ کس شوخی نمی کند و افرادی که در حلقه نزدیکان او در گذشته بودند و حتی به او برای فرصت طلبی نزدیک شده بودند یک به یک از کاخ سفید اخراج شدند. محترم ترین آنها وزیرخارجه پیشین امریکا رکس تیلرسون، مدیرعامل سابق شرکت نفتی اکسون موبیل بود که او را نیز تحمل نکرد و از کار برکنار کرد. اما باید تاکید کرد که ترامپ هرچند صلاحیت ندارد اما به احتمال زیاد ابزارهای کنترل گر بیشتری را اطراف ترامپ قرار می دهند تا به سمت برکناری وی از سمت ریاست جمهوری نروند. ولی با توجه به همه این شرایط فردی که توانسته با زدو بندهای بزرگ در سطح جهانی جریان هایی را به راه اندازد و ثروت کلانی را در طول سالیان دراز گردآوری کند و رفتارهای مافیایی در تجارت را در عالم سیاست به اجرا بگذارد، این هوشیاری را دارد که اگر موقعیت خود را متزلزل ببیند رفتار خود را محافظه کارانه تر کند و احساس خطر نسبت به خود را کم کند اما به نظر می رسد کنگره امریکا نظارت های بیشتری بر رفتارهای ترامپ انجام می دهد، به طور مثال روز گذشته عنوان شد که کمیته روابط خارجی سنای امریکا نیز مایک پمپئو، گزینه وزارت امورخارجه دولت امریکا را مورد تایید قرار نداده است و با وجود اینکه در موضع دفاع از اسراییل و مقابله با ایران اتفاق نظر دارند با این حال پمپئو را مورد تایید قرار ندادند. این در حالی است که مایک پمپئو برای تایید خود سعی کرد موضعی متعادل تر از آنچه هست را اتخاذ کند ولی با این وجود باز هم نتوانست تاییدیه کمیته روابط خارجی را دریافت کند. از همین عدم پذیرش آقای پمپئو می تواند یکی از موارد کنترل بیشتر بر آقای ترامپ باشد.